søndag 16. januar 2011

Fuerteventura dag 6 av 15 – Velværebryteren peker oppover

Det er bare åpent landskap på Fuerteventura, og når det blåser så kraftig som i dag er selv slike flotte veier en utfordring.

To nye hakk på velværebryteren, 5 av 10 i dag. Nå spiser jeg også helt normalt igjen, men er forsiktig med alkohol. Også i dag ble det ”bare” sykling; 46 kilometer på 2.15 i til dels skummelt sterk vind. Det var for øvrig en flott tur til Villavedre og La Oliva (oyas tidligste hovedsete) litt oppe i fjellet, og via Lajares tilbake til Corralejo.

Jeg har en plan om å komme meg enda lenger sørover en dag, men da må jeg ha litt mindre vind. Jeg er smånærvøs i den sterke vinden de stedene det ikke er sykkelveier og trafikken er tett på. Under slike forhold føler jeg meg tryggere på en terrengsykkel enn en racer. De edlere deler skriker nå etter sykkelshorts, så jeg får se om jeg får investert i det i morra – så jeg slipper å stå hele veien på flyet hjem.

Senere på dagen ble det ganske omfattende soling, og dermed forsvant energien som var spart til en liten joggetur. Derimot ble det en hyggelig tur i metropolen med buffet på Kinarestaurant. På denne turen ble jeg så frossen (for mye sol?) at jeg bare måtte ha meg et karbad da vi var tilbake i leiligheten; En halv flaske med hotellshampo opp i badekaret, vannet på full guffe, gammel’n etter og ahhh, så deilig. Når jeg åpna øya sto skummet langt over øra og etter hvert halvveis til taket. Jaja… barnet i’n lever fortsatt.

Ingen kommentarer: