mandag 30. november 2009

Gråtass&Gammeln

Neida, jeg kan ikke skryte på meg at jeg har møtt gråtass, men det var jaggu ikke mye om å gjøre i skumringa i ettermiddag. På en dag der jeg var trøttere i trynet enn normalt tok jeg en jobbepause ved 3-tiden for å komme meg en tur i skauen før det ble for mørkt. Det ble en våt og gjørmete fornøyelse før jeg kom meg opp i høyden, da ble det i stedet en våt og snøfylt fornøyelse.

Det var ikke spor etter hverken turgåere eller jegere.. bare dyretråkk her og der. Jeg lurte litt på noen bikkjetråkk jeg så ved myrene før jeg kom til Langvassdalen. Langbeint bikkje tenkte jeg, og hvor var matfar... ikke et mennesketråk å se noe sted. Det haddde nettopp snødd, så sporene var mindre enn 30 minutter gamle. Det kunne jo hende det var ulv... tanken streifet meg - men noen ekspert på dyrespor er jeg definitivt ikke. Her var det om å gjøre å sikre seg bildebevis, og mobilkameraet fikk gjøre nytten.

Her er mitt eget bildebevis...

Hjemme ved PC'n slo jeg opp på ulvespor, og kom rett til denne siden: http://nidaros.nina.no/Ulv/spor.htm
Bildet levnet ingen tvil, og samtidig fikk jeg svaret på den lange skrittlengden til dyret mitt - en lokal gråtass.

Nå er det ikke helt uvanlig med ville dyr i disse skogene, men det er ikke daglig kost hverken å se spor eller dem eller møte på dem. Det er mer storfugl, rådyr og elg jeg støter på - og de er det til gjengjeld mange av. Det hadde jaggu vært gøy å møte på ulv, gaupe eller bjørn en gang.

Løpeturen? Det ble mest rolig jogg en drøy time! Først baksing med vann og gjørme før det ble mer snø i høyden. Der hadde den tunge snøen presset den lange lyngen over de smale stiene, og dermed var de enda tyngre å følge. Bildet er faktisk fra stien like ved der jeg så spor etter gråtass. Det var ikke mange tobente som hadde passert her før på dagen, med stor sannsynlighet ingen i det hele tatt.

4 kommentarer:

Øyvind T sa...

Spennende! Streifer jo ulv gjennom bygda rett som det er, men det hadde vært noe å fått sett den med egne øyne en gang. Var det langs ruta dette her? Forøvrig tøft å løpe i skogen under sånne forhold.

Gammel'n sa...

Hallo fisker'n
Jada, det var 2-300 meter før vi kommer ned til Langvassdalen - etter 26-27 minutters løping. Jeg fulgte ulvesporene i det som skulle vært en sti ca 2-300 meter.

Det var ikke mer snø enn sist jeg løp, men jaggu var det tungt i dag. Kom sent av gårde, så jeg snudde før Grindervangen og løp samme vei tilbake.
Prøver meg på hele runden igjen
fk lørdag.

Unknown sa...

http://www.raumnes.no/artikkel.asp?Artid=165398

Gammel'n sa...

HEHE... lokalavisa blandet sammen to "ulver".
Det var observert ulv annet sted i Nes et par dager etter mine sporobservasjoner, det kan være samme ulven.
Lokalavisa koblet derimot sporene mot "ulven" ved Grorud, som faktisk var bikkja til broren til ei som var på grøtfest hos meg i går.