onsdag 12. januar 2011

Fuerteventura dag 2 av 15 - den første sykkelturen

Det er imponerende sykkelveier langs mange av hovedveiene på Fuerteventura. Og gjennom småbyene er det tydelig merket med malte sykler i veibanen hvor man skal sykle.

Der er rart hvor fort man glemmer vinteren., Allerede nå er det en selvføge med shorts og t-skjorte og sandaler. I dag var jeg også klar for den første seightseeingturen på sykkel; Jeg hadde antydet til madammen at jeg ble borte i to timer, og det tidssjemaet sprakk slik det alltid gjør for den gamle optimisten.

Jeg fikk en flott tur på 2 timer og 40 miuutter, først på grusveier forbi og delvis over vulkanfjellene mellom Corralejo og Lajares. Fra høyeste punkt og ned mot Lajares fikk jeg ristet innvollene noe voldsomt i sammenhangende 6 kilometer vaskebrett. Jeg brukte GPS-klokka som speedometer, og det gikk ikke veldig fort over fjellet - ikke en gang i utforbakkene pga ristinga. Fra Lajares til El Cotillo på vestkysten fulgte jeg noe utrolig flotte sykkelveier, og farten var godt over 30 kmt. Årsaken til det forsto jeg på hjemturen - i kraftig motvind. Tilbaketuren gikk utenom fjellet, var lenger - men lettere, slik at turen i alt ble på 56 kilometer.

Årets første bad i bassenget like ved leiligheten hadde ingen andre overraskelser enn at vannet var litt for varmt. På kvelden ble det en bytur i Corralejos restaurantstrøk, med middag på "El Molino".

Ingen kommentarer: