onsdag 14. juli 2010

Ferien startet med Espaboller...

Etter en hektisk planlegging i går kveld var kjøreruta for ferieturens første 8 dager nedtegnet og hoteller booket. Det er fantastisk hva man kan gjøre med internett, på minimalt av tid selv sent på kvelden.

Som vanlig ble det bråstopp og kjøretur hjem igjen etter glemte effekter, men heldigvis var vi bare 2 kilometer av gårde da jeg kom på at jeg hadde glemt å ta med sykkelhjelmen. At jeg hadde husket å stenge hovedvannkrana hjemme var ikke like smart; den som skal vanne blomstene våre får ikke en dråpe ut av vannkrana ved terassen.

Første dag av ferien var en "transportetappe" til Steinkjer på kjente veier. Det ble Espaboller på Espa, Wienerbrød fra Størens bakeri og Lottokupong i Verdal'n.... og vips var vi framme i byen okkupasjonsmakten teppebombet i 1940.

Det er så definivt noe felles med pengemaskinen som selger flere millioner boller hvert år, Bør Børson og Lottomillionærmetropolen Verdal. Det nærmeste vi kommer "gullukt" her i Steinkjer er nok Amfi kjøpesenter med 110 butikker (og dit har jeg ikke tenkt meg).

Etter innsjekking på Quality Grand Hotel var vi på en hyggelig kinarestaurant i sentrum, før jeg heiv meg på terrengsykkelen for en kort treningstur med innlagt fotoseightseeing mot slutten. Skulle gjerne syklet myyye lenger enn de 45 minuttene... har masse energi som gjerne vil ut. Saster på at rekker en lengre tur i Sandnessjøen i morgen.


Brua over Steinkjerelva på veien mot Ogndal...

Fra brua over Steinkjerelva i sentrum - med funkiskirken fra 1965 til høyre.

Flott stasjonsbygning i jugendstil.

Ingen kommentarer: