søndag 23. januar 2011

Fuerteventura dag 13 av 15 – sliten i armene

 Langs hovedveiene står det flotte grenseportaler mellom de ulike ”kommunene”… her fra grensen mellom Municipio de La Oliva og Municipio de Puerto del Rosario. Vulkanfjellet vi ser er Raja (312 moh) i sørenden av Las Dunas.

I dag var det en del skyer slik at formiddagens bading og soling ble en sykkeltur i stedet. Så mye bading og soling ble det ikke på ettermiddagen heller – men det var helt OK vær for den som ikke var på landeveien med sykkel.

Det var litt ujevn vind på turen til Pto del Rosario, og jeg fikk også to små regnbyger underveis. Litt rart etter 10 dager uten en sky på himmelen. Jeg snudde etter nøyaktig 1 time og 25 kilometer – og regnet med å bruke det samme tilbake. Men neida; tilbaketuren tok tett innpå 1,5 time!!

Etter 10 dager uten skyer var det en del skyer i dag, og på formiddagens sykkeltur var det til og med litt vann i et par av dem.

Etter noen kilometer på tilbaketuren blåste det opp mer enn noen gang før i ferien, vinden kom uheldigvis fra siden – skrått forfra. Det røsket og reiv i sykkel og syklist, her skulle det testes om vinden var sterkere enn armene til Gammel’n. Mye lørdagstrafikk var det også, så jeg følte meg på ingen måte trygg der jeg vinglet av gårde, mest på grunn av vinden – og ytterlgere vingling av vindforandring når biler passerte. I lange perioder sleit jeg med å sykle raskere enn 10 km/time. Langs Parque Natural Las Dunas (7-8 kilometer) var det enda verre sandflukt enn i går, og sanden kom feiende fra venstre, mens bilene virvlet opp sand som feide meg midt i trynet. Jeg tviholdt i styret og mannet meg opp ekstra de gangene jeg så en buss nærmet seg. Utrolig nok gikk det bra !

Underveis på turen i dag rundet jeg 500 sykkelkilometer her nede…det måtte feires; Kvelden på by’n ble demed av det fuktige slaget, med masse øl på diverse puber etter en innledende biffmiddag med rødvin. Det var live underholdniung flere steder og høy stemningsfaktor.

Her er gutta som skapte stemning på en av pubene.

Og her er jenta mi….

Ingen kommentarer: