søndag 25. oktober 2009

En dag uten trening er en dag med mening

Nåja, jeg har vel ikke alltid ment at en dag uten trening er en dag med mening - det har helst vært omvendt. Men - i dag var det et bevisst valg ikke å trene, for nå skal den vonde hælen min få fred fra løpinga en stund. Slik sett var det en dag med mening.



Et par timer midt på dagen ble avsatt til mitt første besøk på Minerva Friidrettsmuseum - og sammen med meg var Bjørn og Ole Henrik. Museet ble åpnet sommeren 2007, så det er jo en skam at jeg ikke har vært der tidligere. Det kunne like gjerne hett Bjørn Berghs idrettsmuseum, det er hans verk nesten fra ende til annen - og der var også Bjørn som viste oss rundt i dag.

Les også hva Kondis.no skrev om museet da det åpnet.



Kort oppsummert er det utrolig mye spennende friidrettshistorie som er samlet i Minervahuset, og Bjørn Bergh kan prate en time om hver eneste gjenstand og hvert eneste bilde. Det rakk han ikke i dag, men jaggu fikk'n sagt mye på den drøye timen vi var inne i museet.

Videosnutt fra dagens omvisning

For min egen del var det morsomt å gjennoppleve bilder og annet fra Norgesløpet hvor jeg var med de fleste årene og ikke minst Bislett Games med alle rekordsetterne og gode norske prestasjoner. Det er nesten 800 nummererte bilder og gjenstander som er loggført - og det er ikke minst enorme mengder dokumentasjon i form av avisutklipp, gamle sportsaviser og bøker samlet i permer og ellers.

Ole Henrik sammen med "reservebestefar" på museum.

Piggene på spydskoene til Egil Danielsen fra 1956 imponerte meg...

En annen gang skal jeg ha bedre tid, og da vil jeg sette meg ned og bla i utklippsbøkene. Minervahuset ligger 200 meter fra Skedsmohallen og 300 meter fra det nye regionsanlegget for friidrett. Et besøk kan anbefales for alle sportsinteresserte. Her er det mye spennende som hadde blitt borte for alltid om ikke ildsjelen BB hadde tatt vare på tingene.

Ingen kommentarer: