mandag 12. oktober 2009

Intervaller i lusefart

Bildet er fra "innspurten" i Jessheim Vintermaraton 2005.

Hvert av de fire foregående årene har jeg bare hatt en eneste intervalløkt på bane, og i dag var turen kommet til "årets baneintervall". Løp 4,5 time på 2 langturer i går/forgårs, men meningen med økta i dag var bare å se hvor elendig ståa egentlig var - og så jobbe videre ut fra det.

Jeg har fått min egen nøkkel til Jessheim stadion, hvor jeg kan låse meg inn etter mørkets frembrudd - og løpe mine luseintervaller i all "hemmelighet". Og det var virkelig lusefart på dagens økt selv om bena føltes bra og farten virket stor. Med haugevis av ultraløp og bare rolige langturer ellers, er jo alt under 5 min/km høy fart...

Dagens lille test var 10x200 meter med 30 sek pause og 5x400 meter med 45 sek pause. Tidene skal jeg ikke røpe i denne omgang, men snittfarten var 30 sek svakere enn snittfarten på halvmaraton for 20 år siden. Likevel var det årets raskeste treningsøkt, og det er jo her utfordringen ligger, at jeg overhodet ikke har løpt fort i hele år.

Meningen er å løpe at par intervaller i uka de nærmeste månedene, og forhåpentligvis ender det opp med 1000 metere under 4 minutter igjen (dvs fortere enn i dag på lengre intervaller)... det er 5 år siden sist. Pulsen var aldri over 163 i dag (ca 20 under maks), så det er litt å hente bare med tilvenning til slik løping.

Ingen kommentarer: