torsdag 9. mai 2013

17 dagers plan med Vestfold Ultra Challenge som mål

Motiv fra dagens 2-timerstur i Fenstadterrenget.

Det nærmer seg sesongdebut for KrampeGammel'n, årets første konkurranse blir 52 km i Vestfold Ultra Challenge. Ganske rart å tenke på at jeg for få år siden løp 80-100 konkurranser hvert år... nå kommer årsdebuten 26.mai. Det er en lang historie bak som jeg lar ligge nå.

Treningsplan er nesten å ta i for hardt... her er det snakk om løping og sykling i moderat fart annenhver dag. En "fartstest" sist mandag ga klar beskjed om at symfysen ikke er klar for toppfart (min toppfart) ennå. Det er snakk om løping i terrengultrafart, og sykling i såpass moderat fart at jeg orker å løpe langt dagen etter. Variasjon ellers består av de ultralange turene - og i betydelig nedtrapping inn mot konkurransen.

Under normale omstendigheter ville det vært minst en intervalløkt i uka ... og løping 5 av 7 dager. At jeg ikke har kommet i gang med styrketrening igjen etter flyttinga er en annen historie...
 
Den klart viktigste treninga før VUC er de 3 ultralange turene, og fem rolige dager før konkurransen. På samme måte er VUC viktigste trening før UltraBirken to uker etterpå, og begge er viktig for å komme i OK form før Gunnar og jeg løper/går Marka 24 uka etter UltraBirken. Telemarks Tøffaste 81 km  i september er derimot årets "hovedmål"....
  

"Terrengtest"
Førnøyd med farten - ikke med symfysen
Mandag 6.mai - etter fire treningsfrie dager (arr Romerike 6-timers) - kjørte jeg til Nes kirke for å løpe fem runder i Arnestadskogen. I den "nyoppdagede" skogflekken har jeg en runde på 2,2 km - mest sti, litt kjerrevei - og ganske lite kupering.
 



Som bildet viser er det en del røtter som bremser farten ganske mye, og også ei ganske hard kneik der jeg gikk store deler, Likevel hadde jeg 5:22 /km i snittfart på fjerde runden - og 11:49 er dermed foreløpig pers i runden. Det var en helt grei test, men jeg sleit med vondt i symfysen hele kvelden og de neste to dagene. Altså er jeg ikke klar for å pushe formen ennå, mer jogging venter...
 
Gjensyn med "Olavrunden"
Fin treningstur i terrengultrafart
I dag hadde symfysen roet seg igjen, og for første gang siden august i fjor løp jeg den opprinnelige "Olavrunden" i Fenstadmarka. Med litt omvei i starten ble det 16 km, 320 høydemeter og løpstid 2:03. Det er stort sett bare stiløping, men likevel rolig fart; "terrengultrafart". Det ble en flott tur der jeg hele veien tok det rolig som om det var starten på et ultraløp, og etter 2 timer var jeg da også totalt uberørt av turen. Det var den bekreftelsen jeg trengte før en tilsvarende 5-timerstur om to dager.
 
Ellingsjøen, isfri...
 
Grindervangen med en av årets tur-o-poster
 
Valstadvarden 410 moh - null snø her også
 
Vindfall over stiene hører våren til...
 
Gråvær og duskregn ble til sol på slutten av turen.

Ingen kommentarer: