lørdag 11. mai 2013

4 timer stiløping med tunge ben...

Dagens tur gikk på kryss og tvers i "rundene mine" i Fenstadmarka. Den østre er Olavrunden I, den vestre er Olavrunden II, og derimellom Ellingsjøen/ Spitmyra rundt. Lenger vest ligger Egilrunden som jeg droppet i dag,
 
Jeg hadde en plan - og viljen til å gjennomføre var tilstede, men egentlig var jeg glad jeg måtte droppe den siste runden på dagens langtur på kryss og tvers i Fenstadmarka. Det skulle vært en 5-timerstur, men ble "bare 4:05" - der var det jeg rakk før vi fikk besøk på "brygga".
 
Vardehøgda, turens høyeste punkt
 
Om skylden for tunge ben skal tilskrives torsdagens totimerstur i samme terreng eller veldig sen sykkeløkt i går, er jeg ikke sikker på. Kanskje en kombinasjon. Allerede etter en times tid kjente jeg at bena var tunge så fort det gikk oppover - og med 600 høydemeter ble det en del oppover. I tillegg var det mye sugende underlag - så 4 timer utelukkende på sti føltes langt og lenge - og mye tyngre enn det jeg vil møte i ultraløpene framover.

600 høydemeter er ikke så mye, men på mykt underlag merkes det godt.
 
Det er fint her ved Spitmyra, men mye våte, gjørmete stier opp/ned hit.
 
Hvor smart er det å slite seg fram med tunge ben i ytterligere 3 timer? Unødig nedbrytning eller bra ultratrening? Jeg satser på det siste - og hadde jeg hatt et time til til rådighet ville jeg også tatt med "Egilrunden" til slutt. Jeg løp altså en mix av "Olavrunden I", "Olavrunden II" og "Ellingsjøen/Spitmyra rundt".  Etter 33 tunge kilometer hadde jeg noe krampetendenser i legga på slutten, men utover kvelden føltes kroppen egentlig helt OK.

Blåveis så langt øyet ser...
 

Jeg hadde skogen for meg selv... hvor var turgåerne i dag?
 
Jeg løp med konkurransesekken med 4 liter drikke, diverse mat og ekstra klær, fotoapparat mv. Det var i overkant tungt, og selv på en ganske varm dag drakk jeg bare ca 1,5 liter. I VUC og UltraBirken vil jeg nok starte med max 2 liter og satse på etterfylling underveis.

Om to dager har jeg planlagt en 2 timers løpetur, og to dager etter det igjen en ny 5-timers. Orker jeg det? ...og er det smart å sykle to timer hver av dagene mellom? Tja - jeg prøver, jeg vet det kan svinge veldig fra dag til dag - og de neste løpeturene blir nok i litt mer lettløpt terreng.

2 kommentarer:

Jannicke sa...

Olav,

Godt å se at det ikke bare er meg som har lite overskudd om dagen :-)

Det ble en halvtime lenger på meg igår, men turen var flott i Nordmarka syd.
Hvis jeg var deg ville jeg kuttet ut syklingen. Min erfaring er at beina blir ekstra tunge og stive med en slik kombinasjon.
Lykke til videre med forberedelsene til VUC. Selv satser jeg på XREID i juli.

Jannicke

Gammel'n sa...

Hei Jannicke
Jeg vurderte å sjekke ut hvor og hvor lenge du skulle løpe i går, men jeg hadde ikke tid til å reise noe sted dersom jeg skulle rekke en rimelig lang tur.

Jeg har OK overskudd, men i går var altså bena veldig tunge. Du har rett i at bena blir tunge av sykling, og jeg opplever det mer etter å ha brukt spinningsykkelen hjemme enn etter utesykling. Det henger nok også sammen med at innesyklinga gjerne foregår veldig sent på kvelden - i går var løpinga bare 10 timer etter avsluttet sykling.

Årsaken til at jeg sykler annenhver dag eller oftere er jo at symfysitten gjør at jeg ikke får løpt oftere enn annenhver dag i beste fall. Samtidig vil jeg holde trenings- og kondisjonsgrunnlaget oppe i tilfelle jeg senere skal bli skikkelig løpbar igjen.

I første omgang prøver jeg å kutte ut den veldig sene kveldssyklinga dag før langturer - og ellers moderere omfanget i dagene før de ultralange turene... Jeg vil jo gjerne trene mer enn 3 dg/uke :-)

Også tidligere da jeg løp mye fortere enn nå, syklet jeg en god del. Jeg kjente det ofte i bena når jeg løp dagen etter, men jeg syklet jo aldri dagen før konkurranser eller intervalltening - og mente jeg hadde mer nytte av sykkeltreninga enn av hviledag eller enda ei løpeøkt....