fredag 31. mai 2013

Lågsjølykkja - 25 år siden sist

 
Jeg har løpt mye i Fenstadmarka - mer enn de fleste, likevel er det steder man nesten aldri løper. Denne våren har jeg sett meg ut en del stier jeg ikke har løpt på 20-30 år, og så langt har det resultert i både positive og negative overraskelser. Noen stier er mye brukt og bedre løpbare enn noen gang, andre er gjengrodde og merkinga nesten eller helt borte.

Nesten villmark i dette skogspartiet...
 
Stien er borte i lyngen, men det var ganske ny blåmerking
 
I dag ville jeg sjekke opp en alternativ sti mellom skianlegget i Fenstad og Vika badeplass ved Netsjøen. Stien der skiløypa går er delvis ødelagt som sommerløype etter oppgradering til maskinkjørbar skiløype; masse gjørme og mye vått ellers.

En ellers tung treningsøkt blir plutselig spennende og morsom når man varierer med ukjente løyper eller løyper der man ikke har vært på veldig mange år. Tips til alle: Bryt ut av de vanlige treningsrundene, så ofte som mulig.

Fra Lågsjøen går det en blåmerket sti forbi den forsvunne husmannsplassen "Lågsjølykkja" og nordover i mest åpent men ganske vått furuterreng. Det var en morsom avstikker - og helt klart løypa jeg vil velge mellom skianlegget og Vika heretter. Opp forbi husmannsplassen var det til dels ganske tydelig sti, men deretter var det mange steder lettere å finne blåmerkene enn stien i lyng og myr - men likevel fint løpbart. Blaut på bena blir man jo uansett på slike terrengturer.

Netsjøen ved Vika
 
Løpeturen hadde startet ved Kvenna og fulgt Egilrunden til Lågsjøen. Fra Vika fulgte jeg Olavrunden på høyderyggen tilbake mot Kvenna. En litt daff tur på 1:40 og 13 kilometer. Følte meg litt daff fordi det var 26 varmegrader - helt til torden og regn fiksa 10 av gradene. Jeg er ennå litt sliten etter VUC, og ville også spare på kreftene før søndagens langtur - så det gikk sakte.

Det startet i +26C og lummert vær, her kommer uværet - og etterpå var det klar fin luft. Joda, ble blaut! Avisartikkel (rb.no) om regnskuren.
 
Jeg testet også en ny løpesekk som jeg kanskje skal bruke i UltraBirken og ny - for meg - energidrikk (Fresurbin). Testinga fortsetter søndag da jeg skal løpe 3-4 timer i Fenstadmarka med Kim Andre som er nyinnmeldt i klubben. Da skal jeg vise Jessheimkaren de fine stiene bare 15-20 minutter fra der han bor - da holder jeg meg unna de våteste stipartiene...

Grubling etter VUC
Jeg har grublet litt på reaksjonen min underveis i Vestfold Ultra Challende for fem dager siden, da jeg satt på en stein med krampeproblemer og syntes det meste var håpløst med tanke på løpinga. Før problemene hadde jeg løpt 35 km i utfordrende terreng, en prestasjon de aller fleste 60-åringer ville vært grønne av misunnelse over å klare - sakte selvsagt, men tross alt løpende og tross alt feltets suverent eldste løper (9 år eldre enn nest eldste deltager). Ingen grunn til surmulig selv om jeg ikke hadde helt dagen.

Det blir sikkert mentale opp- og nedturer i de neste løpsutfordringene mine også, men jeg tror opplevelsen i VUC gjør meg bedre rustet til å takle nedturene når de kommer.
Dette er de neste utfordringene mine:
08.juni: UltraBirken (57 km fjell)
16.juni: Marka24 (24 timer ca 120 km)
12.juli: XREID (150 km fjell)
03.aug: Kristins Runde (81 km veg/terr)
07.sep: Telemarks Tøffaste (81 km veg/fjell)
29.sep: Berlin Maraton (Xerox-opplegg)

Ingen kommentarer: