søndag 24. mars 2013

Skieldorado; Trondsbumarka

Stein er klar til å vise meg Trondsbumarka
 
Trondsbumarka?  Joda, jeg hadde hørt det skulle være OK skiløyper der, og min gode venn Stein Frode har gått en del på ski der. Når har ringte før helgen og inviterte til en treningstur på søndag sa jeg selvsagt ja takk - men forventningene til terrenget var "sånn middels", selv om barnebarnet på besøk hos oss i går sa det var fint - russejenta hadde vært der på klassetur sammen med klassen fra Skarnes vg skole for et par uker siden.

Endelausmyra
 
Det VAR fint, det var faktisk usannsynlig flott i det halvåpne myrterrenget mellom Sør-Odal og Brandval - med løyper også ned til Kongsvinger. Spesielt løypene over og mellom myrene og småvannene var herlige - og mellom der var det transport i superløyper på skogsbilveier. At det var sol fra skyfri himmel, -2C og nypreppa løyper la ingen demper få stemningen. Hvilken fantastisk tur på noe over 31 km (350 høydemeter) vi fikk. Snittfart 11,7 km/t uten å slite alt for mye (unntatt i fiskebeinsmotene).

 Fornøyd skiløper ved løypas laveste punkt

Vi startet fra Trondsbu (p-plassen ved Kolltjernet) mens det bare var 3 andre biler på parkeringa, og det var vinterføre på veien oppover. Tre timer senere var parkeringsplassen full og veien tilbake i vesthellinga ned mot Slåstad var i påskemodus. Stein hadde noe klisterdritt på skia, jeg kjørte på blått (VR30)... og begge hadde brukbare ski hele tiden - Stein hadde riktignok beste feste i de laveste delene av terrenger, det jeg hadde noe glipptak, men alt i alt fungerte begge deler helt OK.


 

Når vi kom til Norlyshytta etter 22 kilometer var det mer folk i løypene - det bør det jamen bli i terrenget her resten av påsken også. Dersom veien opp til Trondsbu ikke går i oppløsning tror jeg det blir en tur til opp hit i påsken. Takk Stein Frode, for at du introduserte med for dette flotte terrengenget med de supre løypene. Det er dessuten bare 40 min kjøring hjemmefra...

Norlyshytta
Populært turmål både vestfra og østfra
 
Skiløpere ved Bjørnstadsætertjennet

Hvor i all verden er Trondsbumarka?
Ikke så langt fra Skarnes og Kongsvinger.
 
Dagens tur...
 
350 høydemeter...
inkl en del korte hissige fiskebeinsmoter
 

Ingen kommentarer: