torsdag 28. mars 2013

3 tunge timer i spor etter gampen

Bildet:Gampen hadde ødelagt lysløypa fullstendig... ikke lett å løpe heller mellom disse "gropene". Vi skimter også elgspor på tvers av løypa.

Meningsløst ikke å snu (?)
Noen ganger føles det så tungt i starten av treningsturer at det virker helt meningsløst ikke å snu etter 50 meter førsøk på å løpe. Dette er selvsagt verst i perioder med mye trening - men det er også et udiskutabelt aldersproblem; jo eldre jo verre - det er hva jeg erfarer. På den annen side betyr alder også mye erfaring for mange av oss som har løpt siden tidenes morgen (jeg har i alle fall løpt siden jeg var 28).

Intervaller på spinningsykkel kvelden før en langtur muntrer ikke opp bena så veldig det heller. De siste 6 dagene med 13 timer trening har bydd på langtur på ski, to flotte 2-timersturer i terreng (bl.a. i Telemark på mandag), to spinningøkter og altså gårsdagens 3-timers løpetur her hjemme i Tesiåsen - en tur som startet veeeeldig tungt.

Skiløypa synger på siste verset, gleder meg til barmark.
 
Snev av vår i Tesiåsen...

Det er selvsagt ikke så merkelig at bena er tunge etter dager med mye trening, det som er mer merkelig er hvor flott treningsturen likevel kan bli bare man biter tenna sammen og opprettholder planen - som i går var 8 runder på snøunderlag i Tesiåsens lysløype. Det startet ekstra tungt i går, og det varte både første, andre og tredje runden - lenge nok til at jeg likevel vurderte å avslutte halvveis. Så løsnet det likevel på fjerderunden etter å ha jogget i halvannen time, og med litt og litt raskere runder var jeg bare 10 sekunder etter rundepersen fra forrige uke på 7.runden.

Drikkedepot ved runding...

Som vanlig økte jeg farten på alle rundene - som er bra for psyken, unntatt siste runden da jeg bare roet skikkelig ned. Det gikk ikke fort, med 3:15 på 29 kilometer blir snittfarten høyt 6-tall/km, men underlaget stjeler jo mye krefter - og det viktigste nå er å komme skikkelig i gang med løpinga fram mot årets ultraløpsdebut i Vestfold Ultra Challenge (52 km) om to måneder.

Utsikt hjemover mot Vormsund
 
Tar jeg ikke helt feil ligger nok møkka der ennå.
Hva med å ta med hestepose eller spade neste gang (?) 

2 kommentarer:

Jannicke sa...

Du er aktiv, Olav :-)
Godt å se det går fremover.

Lykke til videre med trening og konkurranser.

Jannicke

Gammel'n sa...

Takk Jannicke... det er jo bedre enn på samme tid i fjor, men kjipt at det tar så lang tid å bli helt bra fra symfysitten.

Jeg skal nok uansett klare å fullføre de planlagte terrengultraløpene i år. Synd at NUC kolliderer med Berlin Marathon, der jeg skal være med på et opplegg med 99 Xerox-kollegaer fra Europa.