lørdag 30. mars 2013

Våren og formen kommer snikende...

En av mange snøstier i Tesiåsen, Vormsund
 
Våren og formen kommer snikende...
Nåja... det er ganske umerkelig snøsmelting, og nesten like umerkelig formforbedring - men jeg aner at noe er på gang. Har sluppet treningsfrie dager lenge nå (39 dager siden sist)... og gradvis tåler jeg også å øke løpedistansen takket være snøstiene i Tesiåsen. Løpsdelen av treninga utgjorde 40 km+ forrige uke og 60km+ denne uka. Skjærtorsdag var jeg også på årets første sykkeltrening utendørs, det er myyye mer inspirerende enn å sitte på spinningsykkelen inne!

Det er også myyye mer inspirerende å løpe i terrenget selv om det går sakte i snøen, enn det er å løpe langs landeveien. Glem kilometertider og gjennomsnittsfart, en time løpt er en time løpt - og det er knallbra trening, så kom deg ut i skogen! Etterpå går det bare så mye lettere på veg.

Løpeturen i dag gikk på kryss og tvers i Tesiåsen, der jeg tidligere bare har løpt i lysløypa (indre sirkel). Jeg oppsøkte alle stitråkk jeg så - og det var en positiv overraskelse med flere stier enn jeg hadde ventet. Det er masse snø i terrenget fortsatt, men flere turgåere som holder liv i stiene enn jeg hadde regnet med. Gjesteboka på toppen indikrere også at mange går til fots i terrenget denne påsken.
 
Noen steder var det mer elgtråkk enn tråkk fra tobente...
Mange tobente har tråkket her i påsken...
 
I utkanten av marka begynner veiene å bli bare...
 
Flott løpsunderlag i flott terreng!
 
Elgspor hadde perforert terrenget... nå forstår jeg hvorfor så mange elg blir overkjørt på E16 like ved, for her er det mange av dem.

Ingen kommentarer: