mandag 18. mars 2013

Gjensyn med Tesiåsen

Sen ettermiddag - utsikt vestover fra Tesiåsen
 
Gjensyn er vel nesten en overdrivelse; jeg har vært i Tesiåsen en liten løpetur for ca 25 år siden - og i dag altså for andre gang. Terrengpartiet er så lite at det aldri har vært aktuelt å oppsøke for løpeturer eller skiturer, men nå er det plutselig hjemmeterrenget mitt - og da stiller saken seg annerledes.

Det var et hyggelig "gjensyn"!

Turen startet på "brygga"... 5 km fra toppen av Tesiåsen
 
Åsen har et toppunkt på 241 meter, det befinner seg nøyaktig 5 kilometer og 118 høydemeter fra garasjeposten på Vormsund Brygge. Dersom jeg vil slippe vegløping må jeg kjøre 2,5 kilometer til grustaket på Kulmoen... da er det rett ut i terrenget - og mest åpenbare løpsrunde er da lysløypa på nøyaktig 5 km som kan utøkes med x antall runder a 3,1 km.

Fint å løpe... og åpent fint terreng
 
Utsikt hjemover
Lysløypa og lysa er oppgradert for få siden, mens skiltinga ser ut til å være fra krigens dager (?) - så her skal jeg kanskje tilby meg å friske opp skilting og merking - og kanskje merke noen småstier ellers også i det fine men avgrensede terrenget. Jeg må også få tegnet et enkelt kart over terrenget.

Heisann, et lesbart skilt!
Det er bl.a. skiltet til Nikebatteriet i et naboterreng
 
Fortsatt ganske mye snø i terrenget
 
Gapahuk under bygging på toppen
 
Utsikt fra gapahuken
 
Det var litt tilfeldig at jeg havnet i Tesiåsen på den andre løpeturen ut fra Vormsund Brygge. Jeg skulle bare se hvor lysløypa startet, og oppdaget at den allerede var tatt i bruk av turgåere til fots. Det var noen partier med litt lite snø, så akkurat nå framsto lysløypa i stedet som en perfekt løperunde, spesielt den 3,1 km lange runden i selve åsen gikk i flott terreng. Her blir det nok mange runder utover våren og sommeren.

Magen var vond første 10-15 min, men det gikk seg til, så med økt hyppighet og omfang på løpeturene framover skal det kanskje gå greit å fullføre årets ultradrømmer som starter med 51 km i VUC siste helgen i mai. 80 km på ski de to foregående dagene merket jeg overraskende lite til i dag.

Turen hjemmefra og runden i lysløypa
 
Det var surt i dag, og GPS-klokka har registrert det samme.
Kun -3C, men følt temp var -8C

Ingen kommentarer: