mandag 18. juli 2011

Sykkeltur i bare medvind

Fra dagens sykkeltur: Kampåa i kveldssol.

Alle som løper har vel fra tid til annen opplevd det man betegner som "Runners High" – når kroppens  endorfinproduksjon (også kalt; kroppens eget morfin) bidrar til oppstemthet og man føler man kan løpe i det uendelige. Dette er selvsagt ikke bare forbeholdt løpere, eller idrettsaktivitet for den saks skyld. Sex eller latter er andre eksempler som kan fremkalle tilsvarende "lykkerus".

På sykkelsetet har jeg vel manglet tekniske ferdigheter - og dermed ikke opplevd en slik "bikers high" (hehe, er det noe som heter det?) tidligere. Nå som det tekniske fungerer bedre, balansen er bedre og den generelle sykkelformen er bedre - øker også gleden ved syklinga. Tidligere har syklinga utelukkende vært restitusjonstrening, men det nå er omtrent det eneste jeg tåler av trening.

Men... i kveld kom dette go'følelsen på en tur med terrengsykkelen - der jeg hadde medvind uansett hvilken retning det bar. Det var første feriedag, det hadde kanskje innvirkning. Jeg syklet ikke så mye sist helg (138 km på 3 dager), det betød sikkert også en del. Jeg hadde vært på Råholt Sykkel og Sport og finjustert sykkel'n litt og dessuten ble det fint kveldsvær etter en ellers ganske våt dag. Mange positive faktorer - og altså en kveldstur på sykkelen hvor det bare fløt på, da det var medvind og unnabakke hele tiden.

En skikkelig god opplevelse å ta med meg på veien mot CykelVasa'n 13.august.

Fenstadjorder motsols og i "medvind"  på kveldens sykkeltur.

Det er skiftende vær om dagen... og fra sør truer er nytt lavtrykk. Fotograf og sykkel skimtes som skygger i åker'n.

OPPSUMMERING TRENINGSÅRET HITTIL:

Løpetrening hittil i år er mindre enn én kilometer i snitt pr dag... i praksis ett enkelt ultraløp.

Nesten all treninga er på sykkelsetet. Det startet med 2 uker på Fuerteventura i januar og fortsatte med masse tråkking på trimsykkelen i treningsrommet før det ble utesykling også her hjemmefra.

Med i timetallet er 34 styrketreningsøkter på tilsammen 20 timer - det meste i februar, mars og juni. 

Dersom jeg ikke blir løpbar innen rimelig tid ender jeg vel opp med 10.000 kilometer+ på sykkelen i år. Og varer det enda lenger med løpinga blir det vel kjøp av bedre sykler og en del sykkelkonkurranser neste år (?). Så på ny terrengsykkel i dag, men venter uansett til våren og ser hva den kroppslige statusen sier da. 

Ingen kommentarer: