søndag 10. juli 2011

204,8 km på racer'n i herlig vær

Motiv fra Setten etter drøye 60 kilometer.

Det var på tide å prøve meg på ultradistanse på sykkel, og 200 kilometer+ syklende alene er vel noe i nærheten av en ultratur. Med et felt å ligge i kunne jeg sikkert syklet 2 timer raskere, men jeg var altså alene - og det er slik jeg foretrekker å sykle. I voksen alder har jeg vel aldri syklet lenger enn "Store Odalsrunden" min 22.mai (116 km), men de to turene i Kristins Runde i juni er tidmessig nærmest dagens tur.

Jeg våget ikke å sjekke værprognosene, da er det lett å feige ut med et eller flere gode påskudd. Jeg hadde bestemt med for å sykle 200km+ denne dagen - og da gjør jeg det. Etter en litt for sen kveld/natt i går var jeg ikke klar for dagens tur før ved 11-tiden. Alt for sent start - men jeg hadde flaks; formiddagsbygene hadde gitt seg, skyene ble stadig mindre - sola ble stadig mer påtrengende (herlig). En del vind, javel - men er varm fin dag, og en fortsatt heit-i-trynet-syklist nå mange timer etterpå.

Røytjenn øst for Bjørkelangen. Det ser veldig skyet ut, men det var lette skyer og mest sol.

Turen startet med 60 kilometer i mest motvind, fra Fenstad - via Årnes, Haga og Bjørkelangen - til Setskog. Derfra var det mest medvind fra Setskog - via Skotterud, Magnor, Austmarka til Masterud (130 km) og til slutt sidevind/motvind via Kongsvinger, Skarnes og Skogbygda hjem.

Det blir mye tid til grubling og refleksjoner på en slik alenetur. Mange steder mintes jeg løpskonkurranser jeg har deltatt i. Ikke minst var det hyggelig å se igjen grendehuset i Finsrud (helt ved svenskegrensen mellom Magnor og Austmarka) der jeg mange ganger har startet i Finsrudmarsjen, løpet som går innom tre kommuner og to land. Når jeg syklet mellom Skotterud og Magnor fikk jeg flashback til Grensemaraton i 1984 med 30 graders varme og mitt første halvmaraton på 1.16-tallet.

Flere steder passerte jeg vann der jeg fisket mye i yngre dager, før fiskinga ble erstattet med o-løp og annen løping.

Aller mest tenkte jeg på at i dette distriktet har jeg opphavet mitt. Far er fra Eidskog, mens farfar, oldefar, tioppoldefar og tipptippoldefar er fra nabokommunen Brandval. Sjøl har jeg aldri bodd i Eidskog, men nå bor altså datter og barnebarn her også.

Finnskogen - her er du jaggu midt i skauen. Mye flott furuskog (granskog akkurat der bildet er tatt) og fine skogsvann... og noen spredte hus.



Blomstereng langs veiene var det mye av... vakkert!

Allerede etter 5 kilometer kom en ung syklist opp på siden av meg og slo av en prat. Han holdt høyere fart - og jeg hadde selvsagt lyst til å skrike ut at "jeg sykler vanligvis mye fortere, jeg tar det rolig - jeg skal sykle i 9 timer til". Jeg lot det være, og bar småpratet litt med fyren som skulle via Kløfta og Råholt - i beste fall en tredel av runden min.

På denne turen er det ingen lange bakker, de tre hardeste har ca 100 høydemeter) - men det går mye opp og ned og GPS'en summerte 1588 høydemeter i dag. Bakkene gjør det vanskelig å holde intensiteten nede, jeg har ikke så lette gear på racer'n som på terrengsykkelen. Skulle gjerne utvidet mine 16 gear og fått lagt til noen lettere. Straffen for at jeg måtte slite opp de korte men ofte bratte bakkene, var at jeg ble tiltagende mer stiv, og etter ca 7 timer fikk jeg kramper på innsiden av først høyre, deretter venstre lår. Deretter ble det å sykle enda mer forsiktig i bakkene.

Matpause etter 95 km, like før Skotterud. Tre matpauser, to krampepauser og fotografering tok en halvtime til sammen. Total tid på turen var 9:42:50 mens "moving time" var 9:09:59.

Jeg syklet med ganske stor sekk - og hadde 2,5 liters væskeblære. De 2,5 literne holdt akkurat, og jeg trengte aldri de to drikkeflaskene jeg hadde i holderne. Bortsett fra stive og slitne bein gikk det helt greit fysisk - og jeg fikk vel det svaret jeg trengte med tanke på eventuelle 24-timers turer som jeg har i tankene.

Dagens runde på 204,86 km og 1588 høydemeter.

MISLYKKET TEST
Tidligere i uka hadde jeg en mislykket løpstest... og litt mailing med ergoterapeuten på NIMI kan vel egentlig oppsummeres som om han har "gitt opp" - han er tom for idéer. Vi skal likevel forske litt videre etter ferien. Jeg har jo for lengst innsett at denne sesongen blir det niks mer løping.

"SUPERPERS" MED TERRENGSYKKELEN
I går gikk det meste av dagen med til hagearbeid og oppdatering fra flere ultraløp på kondis.no. Det var fint at løperne våre i Ultra-trail VM gjorde det så bra (4+10 individuelt og bronse på herrelaget. At "super-Harald" Aas vant overlegent i Zermatt Ultra overrasket mindre, men er like fullt utrolig bra.

Godt ut på kvelden ble treninga begrenset til terrengsykkelturen t/r Badstufløyta. 22 kilometer mest på grusveier og en god del høydemeter. 12.mai perset jeg på 55:05, men først i går tro jeg til skikkelig hele veien; Det ble 48:53 og ny pers på en tid jeg ikke trodde jeg var i stand til - og som jeg nok skal få slite med å pushe mye lavere (?). Da må jeg i så fall varmne opp først. I går gikk siste 4,5 km 2 min raskere enn første 4,5 km - med tilnærmet vindstille vær og minimal kupering. Det er gøy å ha et par temporunder å sjekke tider i....

2 kommentarer:

Jannicke sa...

Over 200 km på sykkel er voksent, Olav. Det er bare å melde seg på et ritt dersom du vil det. Jannicke

Gammel'n sa...

hehe... jeg er foreløpig ikke veldig fristet av ritt siden det der er snakk om sykling i felt. Hadde det vært individuell start hadde jeg vurdert det.

Når det er sagt; jeg er faktisk påmeldt i CykelVasan 13.august, men det blir vel ikke feltsykling på samme måte i et "terrengritt". Jeg skal uansett bare smake på dette med ritt, har null ambisjoner.

http://www.vasaloppet.se/wps/wcm/connect/se/vasaloppet/start/loppen/sommarvecka/cykelvasan

Så du hadde en fin tur på kjente stier over Mellomkollen for ikke lenge siden, fikk feilmelding akkurat da jeg prøvde å legge inn kommentar. Tydelig at du snart er tilbake for fullt.