torsdag 14. juli 2011

Sirkus og gamle tivoliminner

I går var det tivoli på idrettsplassen rett over gata, sånn ca 20 sekunder å gå fra trappa her hjemme. Sirkus Arnardo, i sin 63.sesong - og for femte gang i Fenstad. Sirkus er gøy, så selv uten egne barn eller barnebarn å skylde på - bråstemte vi (madammen og jeg) oss for å se på forestillingen.

Kort vei til sirkuset...

Det ble over to timer totalt med klovnerier av gjennomgangsfiguren Mathieu, masse dyr, trapesartister, illusjonist og hele pakka. Så dukket minnene opp, minnene om Tiger Tivoli - den gang jeg tilbragte store deler av sommeren i flere år sammen med sirkusdirektør Nilsen, med far og mor og søster, og ikke minst de mange sesongarbeiderne og artistene.

TIGER TIVOLI
En mimrehistorie....
Tivoli den gangen hadde mye av sirkuset ved seg. Da tenker jeg ikke bare på flakkingen fra sted til sted, men også fordi man den gangen hadde store show på scenen hver kveld - og også enkelte attraksjoner som gikk hele dagen, som noen motorsyklister inne i en gedigen tønne. Trapeskunstnere i master som var mye høyere enn de man har i et sirkustelt var ofte en av attraksjonene. En av gjengangerne var "Gunders" med slagverk og xylofon.

Lille Olav fikk ofte jobben med å løpe inn i byen for å kjøpe et eller annet man manglet til showene. Blant annet måtte jeg i Hønefoss kjøpe tulipaner som skulle brukes ved framføring av "Tulipaner fra Amsterdam" fra scenen.  
 
Skjoldet på bildet til høyre havnet på et loppemarked for noen år siden (fant bildet på nettet). Det er fra 1965 - etter at tivolidirektør Nilsen døde (knust av en trailer med sleng på hengern) og etter at far også hadde sluttet på Tiger Tivoli. Det var blant annet inspirasjon fra alle hvalfangerne som jobbet på tivoliet om sommeren, som fikk meg til sjøs noen år fra 1966.
 
Mest var vi i byene fra Kragerø i sør til Hønefoss i Nord, mens Larvik var "hjemme". Far var blant annet eksperten på flere av karusellene og ikke minst spillehallen. Spillehallen var mitt domene - enten det var 5-øres knipsekasser, 25-øres ishockeyspill eller moderne flipperspill som bråkte noe aldeles jævlig. Jeg kunne bruke hele dagen fra tidlig morgen og fram til tivoliet åpner i hallen - men etter åpningstid fikk jeg ikke lov å vise fram triksa mine.

Jeg har fortsatt et ishockeyspill av førkrigsmodell her hjemme, det eneste fysiske minnet fra tivoliet. I vinterhalvåret reiste far over store deler av østlandsområdet og telte opp penger fra disse og knipsekassene som var utplassert på kafeer rundt omkring. Halvparten til deg og halvparten til meg... var prinsippet da han telte opp de enorme mynthaugene fra spillene. Veslegutten var med når det var mulig....

Kanskje er dette det siste av dette tyske ishockeyspillet av førkrigsmodell igjen her i landet. Det ble omhyggelig pusset opp av far noen år før han døde. Far bygget om fra 10-øres til 25-øres innkast tidlig på 60-tallet. Spillet er helt brukbart fortsatt og befinner seg under kjellertrappa her hjemme.
Et annet tivoliminne vi har igjen er et antall steinkaker (78-plater) med musikk som ble spilt på tivoliet. Analog musikk, sveivegrammafon som saknet farten om du ikke passet på, ny stift for hver plate - i alle fall annehver, og utvalget var ikke større enn at vi kunne de fleste sangene utenat.

På internettsiden "Larvik i nær fortid" kom jeg over flere som hadde mimret over Tiger Tivoli, et par utdrag her:
Janke:
Tomten hadde jo også vært benyttet til store ting før. Hvem husker ikke TIGER TIVOLI, den gang Svein Nilsen eide dette. ( Turns grusbanr i Bøkeskogen hadde vært hovedarenaen, men også tomten bak Grand Hotell hadde en kort stund besøk av dette fantastiske tivoliet) OG hvem gutt lot seg ikke drive med da svenskene kom med sin store “tretrommel” og kjørte både motorsyklene sine og den lille bilen på veggen inne. Ja det var dødskuult, det ! Åsså kjørte de flere av gangen der inne., men det var tidlig på 1960-tallet. Var selv med å “bygde” trommelen, mot gratisbilletter, mange gratisbilletter, hver dag nesten.
Jan:
Dere ser ut til å ha glemt. ARNIE "SKIFFEL JOE "NORSE! stor attraksjon! han syklet på enhjuls sykkel fra storgata til tivoli i badeparken og spillte gitar hele veien! Han var meget populær og trakk mye publikum. antagelig først på 60 tallet.jeg kan fremdeles spille og syng hans viser: å seniorrita- mexico joe og rumba rock. det var tier det da vi fløy etter jenter! (kona sier til barnebarna at jeg vant a på øverste hylle på tivoli) hehe. han synger og spiller idag i oslo over 80 år gammel.

Ingen kommentarer: