lørdag 2. juli 2011

Akerselva på langs

Fra Vaterlandsbrua sent på kvelden. Turen er slutt... det var en flott vandring langs elva som absolutt ikke er stinkende eller grå!

Jeg er gammel nok til å huske Akerselva som en møkkete stinkende elv gjennom industriområder der ingen tenkte på å vandre elva fra Maridalsvannet til Bjørvika. Det var heller ikke mulig den gangen....

Så har altså årene snudd alt på hodet. Gamle industribygninger er blitt de mest moderne boligområder og forretningseiendommer, turveier og parker er anlagt på en eller begge stier, og en vandring langs Akerselva er nå noe av det flotteste du kan gjøre i hovedstaden vår.

Jeg har løpt hele eller deler av turveiene noen ganger, men må jo innrømme at jeg fikk med meg mer av inntrykkene på familievandringen sist mandag. Selv om været var grått var det en fantastisk fin rusletur på fire timer fra elvas utløp i Maridalen og ned til Oslo Plaza.

Når jeg blir løpbar igjen kommer jeg til å løpe opp og ned her flere ganger. Det blir jeg ikke alene om: Hele veien var det tett mellom joggerne - og forhåpentligvis så de fleste av dem mer enn pulsklokka si.

Det var vel Reidun (storesøster altså) som tok initiativet til denne turen for lang tid siden, og etter en del utsettelse var 10 av oss klar for turen denne uka. Det var en noe usikker værprognose, men selv om det var grått var det opphold på hele turen. Vi hadde alliert oss med Turguide Akerselva (klikk på linken) som Friluftsetaten i Oslo Kommune har laget. Den ga en grei historisk bakgrunn, men turen er så mye flottere enn brosjyra gir inntrykk av.

Akerselva på langs
Jeg har lagt ut 238 bilder på Picasa (klikk på bildet ovenfor).

Noen få bildeinntrykk kommer nedenfor, og går det som jeg håper vil de som ser dette planlegge egen vandring eller løpetur langs elva. Jeg vil sjøl ta turen under ulike årstider... dette er en perle!

Nedenfor Oset... starten på elva.

Andeliv

Jungel i by'n

Johan

Fra Maridalen til Sentrum - eller omvendt

Minne om tidligere tider

Få piper igjen nå

Fabrikkjentene på Beierbrua

Urbant, likevel vakkert

Nytt boligområde i Nydalen

En stund siden Christiania Spigerverk dager... 

Månefisken, en av mange vannhull langs vannveien.
Vi tok en matpause der.

Månefisken sett nedenfra

Ovenfor Mølla

Walmanns Salonger og Mølla liggert vakkert ved elva.
Aamodt bru kommer opprinnelig fra Åmot i Modum.
Nydelig hengebru.

Søster og Nevø = 2x Aamodt ved Aamodt bru.

Andøya i Akerselva.

En av 42 bruer.

I området ved "Blå" henger det mye rart i trærne.
Dette er vel fuglekasser?

Stikker innom for en øl en annen gang.

Grünerbrua.

Speilblankt og helt rent vann.

Vaterlandsbrua sett fra Schweigaardsgate. 

Takk for turen til Else, Reidun, Sverre, Inger, Ida, Knut, Rolf, Ruth og Arne.

2 kommentarer:

Bjørn Hytjanstorp sa...

Ser ut som det var en fantastisk tur Olav. En flott blanding av gammel industrihistorie og det urbane og moderne Oslo. Må se å få tatt den turen en dag jeg også. Du stiller opp som guide vel?

Gammel'n sa...

Ja, Bjørn.
Her er det flere muligheter: Løpende, vandrende, syklende. Jeg stiller gjerne som "guide" - og anbefaler vandrevarianten, slik at man får tid til å se seg rundt og studere hva man egentlig ser.
Hilsen
ElveGammel'n