fredag 3. september 2010

To skritt fram og ett tilbake...

Løpetreninga er gradvis intesivert de to siste ukene, og helt fram til onsdag så det veldig lovende ut. Så kom en ny liten "baksmell"... derfor tittelen; to skritt fram og ett tilbake.

På 10 påfølgende dager til og med onsdag denne uka løp jeg 105 kilometer, en passe lang ultraløpdistanse.

Pers i Børjevangenrunden
Etter sist søndags 2-timerstur prøvde jeg å ta i litt ekstra i den såkalte Børjevangenrunden dagen etter. Det er snakk om ca 12 kilometer på mest smale stier og en hel del kupering. Syntes jeg løp bra uka før på 1.09.50... nå løp jeg litt raskere første halvdel og mye raskere andre halvdel, og endte opp på 1.05.50 uten å være så voldsomt sliten. Det var løpsteknisk vanskelig, så jeg fikk ikke tatt i maks i de lette partiene. Siden denne runden var "ny" i fjor var dette ny "pers" i runden... Kjekt med nye runder for en gammel mann.

Styrketrening
Tirsdag ble det både mølleløping, trimsykkel og styrketrening. Har trent styrke 6 uker på rad nå, et halvtimes program hvor framgangen er forbausende stor på enkelte øvelser som involverer ikke-løpsmuskulatur. Har veldig god tro på regelmessig styrketrening som skadeforebyggende trening.

Ålandsrunden i nesten konkurransefart
Onsdag kom så en ny opptur som samtidig var en liten nedtur. Det var første trening på asfalt siden tidlig på våren, og jeg hadde planlagt å løpe progressivt. Sleit som vanlig med farten første 10 minutter, men etter en stund var jeg nede på 5-blank fart og etter hvert noe under 5 min/km... Ble sliten etter hvert og roet farten litt, men var "hjemme" igjen etter 1.04.52. Jeg har aldri løpt denne runden i maksfart, men har mange turer i god form - 1.01.10 fra desember 2007 som raskest. Farten var altså oppturen og må ses på bakgrunn at jeg bare har jogget rundt i over et år.

Nedturen
Nedturen var at jeg igjen fikk store magesmerter. Jeg hadde faktisk time for å sette en kortisonsprøyte onsdag morgen, men valgte å utsette til etter UltraBirken og Oslo Maraton. Jeg hadde vært lite plaget av magesmertene de siste dagene. Nå gikk det bra og helt smertefritt i ca en time, men kombinert med at jeg ble sliten kom også magesmertene - og resten av kvelden var det veldig vondt (måtte nesten krøke meg for å gå).

Oppladning til Feiring 12-toppers
De to dagene etter Ålandsrunden har jeg syklet, og spart mage og krefter til ultraturen med Gunnar Fæhn i morgen. Vi skal løpe en terrengrunde i åsen overfor Feiring - over de 12 høyeste toppene (600 meter+) i den tidligere kommunen som nå er en del av Eidsvoll kommune. Kart er klare, trimpostene venter på oss, sekken skal bare pakkes ferdig.... er veldig spent på hvordan det går med magen.

Kartet til morgendagens tur (trykk for større utgave). Vi starter ved Feiringklinikken, får umiddelbart 400 høydemeter til Årneskollen og 12 topper senere er vi på Skreitoppen før vi løper tilbake til Feiringklinikken...Det blir mye offroad og antatt tur på 7-8 timer:

Ingen kommentarer: