torsdag 23. september 2010

Den forsmedelige fjerdeplassen


Familiemesterskapet i orientering er en viktig årlig begivenhet. Det startet med far, meg og to søsken samt svoger i 1977. I år var det 34.år på rad med eget familemesterskap, og vi tre søsknene Engen har deltatt alle årene.

Tidligere, når vi alle var aktive o-løpere, var prestisjefaktioren høy og diskusjonen om beregning av handicap var knallhard. Nå er det kanskje ikke like mye prestisje inne i bildet, men nivåforskjellene er større med flere deltagere og forhåndsfastsettelse av handicap er vanskelig.

I år var ingen av barna med, siden Ole måtte hjem til Kristiansund i natt og Tone er sykdomsplaget. Barnebarna var derimot på plass. Det var også nevøer, niese, svigerinne og søsken. Løypelegger var Jan Sveen i Raumar O-lag, og mesterskapet ble arrangert fra Skogmo skole utenfor Jessheim.

Det er bare fem dager siden UltraBirken, og så sent som i går morges kunne jeg knapt nok gå normalt. Den opererte hælen har vært veldig vond noen dager, men jeg ble sånn noenlunde løpbar til dagens o-løp. Fort gikk det ikke, men jeg hadde bare ett minutt tidstap på de 9 postene, og dermed ble det en anstendig løpstid. Jeg startet først og var alene og først i løypa hele veien.

Inkludert oppvarming og en liten "leteaksjon" fikk jeg løpt 45 minutter i tillegg til konkurransen på 30 minutter. Handicapet mitt er nok satt ut fra tidligere løpsstyrke, men det var ikke helt relevant i dag - og jeg slet også veldig med å lese kartet i skumringa. Jeg har vunnet bare 3 av 34 mesterskap, men fikk i dag min trettende 4.plass! Siste seieren min var på Idre Fjäll i 1995 da vi kombinerte 20-års jubileum med en ukes familiesamling.

Nevø Hans-Kristian vant i år som i fjor og har dermed tre mesterskap han også. Lillebror og storesøster fulgte på de andre pallplassene.

Strekktider fra løpet:
Lett løype med masse stiløping... lett å slurve...

Ingen kommentarer: