søndag 9. september 2012

Uffda, bare 6 dager til UltraBirken

BROA VED BADEPLASSEN I VIKA,
I OVERGANGEN MELLOM EGILRUNDEN OG KVENNARUNDEN.
 
Nei, jeg er IKKE godt forberedt til UltraBirken om 6 dager. I alle fall ikke formmessig. Det har vært tre veldig travle uker og ditto lite trening, 14 timer totalt på 3 uker!!! På den annen side er jeg en av få som har løpt gjennom hele traseen, så jeg vet godt hva som møter meg - og jeg vet jeg kommer rundt innen makstiden selv i elendig form.

Som en siste finpuss har jeg planlagt tre terrengturer, 3 timer i dag, 2 timer tirsdag og 1 time torsdag. Dagene mellom blir det sykling om tiden strekker til.Tirsdagens tur blir sammen med Gunnar Trailrunner Fæhn her i Fenstad, det gleder jeg meg til.

Dagens 3-timerstur var tung! Lite løpetrening de siste ukene, litt stive ben etter fredagens familiemesterskap i orientering (uvant å løp "fort") og trøtt i trynet etter alt for mange og sene timer med kondis.no oppdateringer de siste dagene.

Da jeg løp av gårde hadde jeg faktisk tenkt å løpe 3,5 time, i en kombinasjoin av tre treningsrunder "Lille Kvennarunden", "Egilrunden" og "Olavrunden". Det ble med de to første som inkluderer halve Olavrunden - men ikke oppom den høyeste toppen. Det er mye tørrere i terrenget nå enn for noen uker siden, men likevel gjørmehull nok til at jeg hele veien er blaut på bena. På turen i dag møtte jeg Anne-Lise, som løp Olavrunden med meg for to uker siden. Ellers så jeg bare to bærplukkere, to lerdueskyttere, fire storfugl, en liten orm og en grevling på dagens tur.

Terrenget her i Fenstad er like kupert som det jeg får i UltraBirkens første 40 km, og underlaget koster nok mer krefter enn fjellterrenget. Dermed var det forsåvidt OK med 8.14/km på ei kupert 20,39 km stiløype med 509 høydemeter. Det som ikke var OK var at jeg ble fort sliten i dag, men det har jeg noen unnskyldninger for, og håper på en mye lettere tur allerede tirsdag sammen med Gunnar.

I ultraBirken er skjemaet mitt 9 min/km og sluttid på 8:30, altså ca 1 min/km saktere enn på dagens tur. Jeg testet UltraBirken utstyr ellers også i dag; med full drikkesekk, og aktuelt utstyr ellers. Det inkluderte de nyinnkjøpte Adizero-skoene, og de bruker jeg neppe i UltraBirken. Jeg mente de var for lette og tynne - men ble sterkt anbefalt disse skoene. De var da også glimrende å løpe med bæde i fredagens o-løp og den første timen i dag. Veldig bra løpsfølelse, lette og med veldig bra grep. Men... helt uten demping og med en innersåle nesten like tynn som ei silkestrømpe.

ADIZERO XT4 MED CONTINENTAL SÅLE.
FANTASTISK GREP, MEN INGEN ULTRALØPSKO.

Adizero XT4 er nok en glimrende konkurransesko, men ikke til ultradistanse. Det må være til de mest utpregede tåløperne og de med veldig sterke legger. Slik hælkappa er kan jeg heller ikke legge inn en skikkelig dempesåle - så i UltraBirken blir det nok Asics Gel Trail-Attack skoene som er stivere, mer dempet og generelt sterkere. Det jeg vil savne er det gode grepet til Adizero, men jeg får lete etter bedre sko til våren igjen.

12 kommentarer:

simenru sa...

Ser ut som vi er litt uenige når det gjelder sko da. Kan love at minst ett par XT4 blir å se på start på Sjusjøen. :)

Gammel'n sa...

Hei Simen

Du er så veldig mye bedre trent enn meg, så legga dine tåler nok å løpe så langt med tynne såler. Det var jo også det jeg skrev - at eliteløpere nok vil kunne velge en slik sko.

....det var jo en herlig sko med ekstremt bra grep til ikke å ha dobber.

Jeg skal teste en gang til i morgen med en tynn "GretheWaits" såle... men er redd den sålen ikke holder seg i ro når det blir mye ujevn fotisett. Hælkappa er for lav til at jeg kan bruke andre tykkere innleggssåler.

Håper du får en flott tur på lørdag, det er meldt litt regn - og bare 3 grader under løpet, men du suser vel inn til sub 5 timer likevel (?)

Henrik Kvisgaard sa...

Det viktigste med Ultrabirken er at du ikke blir så sliten at du ikke kan starte i NUC12. Vi er vel enige der?

:-)

Gammel'n sa...

Ja, det er helt riktig som du skriver, Henrik. Birken er overkommelig selv for meg i dagens form. Mye verre er det med NUC, det er den ultimate utfordringen slik ståa er nå.

NUC er definitivt høstens store mål (fullføre altså) - fordi det virker så håpløst :-)

Går det bedre med deg og løpinga igjen?

Guro Eriksen sa...

Masse lykke til med Birken, og resten av opptreningen frem mot det :)

Jeg hadde veldig lyst til å være med i det vanlige Birken i år, men syns det ble litt for mange løp nå disse måneden. Så de kommer litt for tett på ;)
Kanskje (mest sannsynlig) neste år, kommer jeg oppover! Det må bare planlegges litt i forveien, siden jeg kommer så langveis fra! :)

Gammel'n sa...

Det er litt luksus å bo her i Østlandsregionen med kort avstand til mange og store konkurranser.

Når man først reiser bør det derfor være til løp som gir litt andre opplevelser enn f.eks. halvmaraton (som er likt i alle byer). Nordmarka Skogsmaraton, Nordmarkstraver'n og Birkebeinerløpet er slike løp som kan forsvare reisen - og kan man reise flere sammen blir det jo litt ekstra sosialt på kjøpet.

Henrik Kvisgaard sa...

Jeg tror det i alle fall var fornuftig å stå over R6T i år. Så det funker nokså bra, tror jeg.

Skal ha siste langtur før NUC denne uken, så får vi se og føle.

Jeg håper at jeg er fresk nok til å starte, det er bare for spennende å holde seg borte fra.

Gammel'n sa...

Foran NUC er jeg mer enn middels spent på været. Det gjelder å stålsette seg med tanke på regn, våte klær, kulde og mange timer i mørket. Da kan det bare bli bedre :-)

hilsen en annen som definivt burde vært medlem av "Skilpaddene"...

Jannicke sa...

Olav,

Lykke til på lørdag.
Ikke slit deg ut :-)

Vi sees 29.

Gammel'n sa...

haha, det vil jeg helt sikkert, Jannicke..
Det blir en veldig rolig uke etterpå - og lett trening deretter fram mot superkomp 29.september.

Fikk jo en test da jeg løp gjennom UtgtraBirken i sommer, og når man løper så sakte er man fort klar på nytt. Jeg kommer til å bli så stiv og støl at jeg uansett ikke får tatt ut alle kreftene :-)

simenru sa...

"Håper du får en flott tur på lørdag, det er meldt litt regn - og bare 3 grader under løpet, men du suser vel inn til sub 5 timer likevel (?)"

Vi får se. Målet er der, men kroppen har ikke vært veldig samarbeidsvillig siste uka med strekk fulgt av forkjølelse. Satser på å hvile meg i form...! (Har egentlig god erfaring med det.)

Gammel'n sa...

Da satser vi på at hvile gjør susen :-) Sjøl jogger jeg 2 timer i terreng i kveld... og deretter bare veldig lett trening.

Ellers er værprognosene bedre nå, med lettskyet oppholdsvær, med 3 grader stigende til 10 grader.