lørdag 13. oktober 2012

5 kalde timer i Vinterkarusellens løype

Dagens trim var ikke av det hektiske slaget, men det ble rimelig langvarig. Den nye løypa til Jessheim Vintermaraton skulle kontrollmåles, og før jeg møtte Asbjørn og Tore ved friidrettsstadion på Jessheim syklet jeg runden for å kontrollere at det ikke var nye vegarbeidsområder siden forrige sjekk.

Deretter ble det sykling med de andre for å gjøre nøyaktig måling av løypa, og som jeg trodde var den ca 400 meter for kort, eller 392 meter for kort til å være en kvart maraton. Dermed ble det litt prøvemåling på alternative endringer - først sammen med Tore, deretter alene, og endelig gikk kabalen opp med 10.549,5 meter. Dvs.. den ble 10.555 meter, så da blir i tilfelle helmaraton 20 meter for lang. Stor mer nøyaktig er det ikke lett å få det uten å risikerer at løypa blir for kort.

I surt høstvær, 5 grader og kald trekk fra nord, syklet jeg den endelige løypa i sin helhet, og målte den til 10.650 meter på GPS'en, men med det avviket jeg så i forhold til Asbjørn's målesykkel, betyr det 10.555 meter.  Helt til slutt ble det et par runden for også å få minimaratonløypa (1/10 maraton) på plass. Det ble altså 40 kilometer på sykkel og en gjennomfrossen skrott før jeg var ferdig. Og ikke minst noen timer med rentegning av kart, korrigering av innbydelse mv etterpå.

Løypa erstatter traseen som har vært i bruk siden første løpet for 29 år siden. Etter en del prøving og feiling kom jeg med forslaget i mai, og friidrettsfolkene i Ull/Kïsa IL likte den nye løypa og en del andre endringer jeg foreslo for å revitalisere arrangementet. Løpet går 18.november, og da har jeg annonsert at jeg skal jogge rundt på 5 timer og utfordrer andre til å slå følge... Bakgrunnen til at jeg overhodet stiller opp er at jeg er den eneste som løp helmaraton på det første Vintermaraton, som fremdeles holder på med langløping.

Øverst ser du det endelige resultatet for hel- og halvmaraton, og nedenfor er minimaratonløypa:

 
GPS-trackingen:

Ingen kommentarer: