søndag 28. oktober 2012

Høst = løpetid i skogen

Tynn ishinne på Ellingsjøen.... snart vinter!
 
Høsten er en fin tid i skogen. Først med flotte farger, senere med frost i bakken og muligheter for å løpe på steder man ellers tenker seg om både en og fire ganger før man besøker.

I dag hadde jeg høstens første løpetur i Fenstadmarka med frost i bakken. De våteste myrene var ikke frosne ennå, men de våte stiene var nå faste og frosne, og med overraskende få issvuller. Den uka som kommer er det varslet mildere vær og mye regn, så jeg må kanskje vente litt på neste tur på frossen mark - men jeg gleder meg til langturer i marka når det har frosse skikkelig til - også på myrene. Frost i bakken og 10-15 cm snø er drømmeføret! ...og skoa med pigger må snart fram...

Frost i bakken, herlig løpsunderlag etter en sommer og høst med mye plasking i vann og gjørme.
 
Hmmm.... ved denne hytta i Fenstadmarka trengs en smart tømmerhogger - eller en flink taktekker (snart)
"Bare" 52 km i VUC
Nedtellingen til VUC er i full gang, det er akkurat NÅ 4 døgn, 6 timer og 39 minutter til starten på "kortløypa" i VUC, 52 kuperte kilometer i Botnemarka og Vestskogen (Sande). Kneet jeg slo på VUC-testen for en drøy uke siden er fortsatt vondt, men ikke verre enn at jeg i dag jogget en time i Fenstadterrenget. Dermed er det også helt sikkert at jeg stiller på startstreken i Holmestrand, men jeg har bestemt meg for å konvertere til 52-kilometersløypa og la 82-kilometeren vente til neste år.

Det har vært litt tungt mentalt å "starte opp på nytt" enda en gang - etter kneskaden. Det var ikke noe langt opphold, men jeg trengte hver eneste treningstur for å preparere meg til 50 miles i NUC. Jeg var uansett for dårlig trent til dette nå, så kortvarianten er nok uansett det mest fornuftige!

Kondis.no-lørdag:
I går gikk mye av dagen med til fotografering og redigering av bilder fra Lørenskog Halvmaraton. Nok en fin dag bak kamera og blant gode løpervenner. Reportasjen på kondis.no med resultater og bilder.

Hilde og Cecilie fikk med seg fire KM-medaljer fra Lørenskog Halvmaraton. Sølv og gull i K35, bronse og sølv i K senior. Fine representanter for klubben.
 
Høstblot i Skogkarenes Klubb
Fredag kveld var jeg hverken Gammel'n eller Krampegammel'n... da var jeg junior! Da var det  Høstblot i "Skogkarenes Klubb Romerike", et realt guttetreff blant orienteringsveteraner - med en snittalder på 70+ på de ca 30 frammøtte - og med mange sprekinger på godt over 80. Sjøl er jeg klubbens "løpsmester" og hadde gleden av å ta i mot min gamle venn og nabo Tor Arne fra Flateby som fersking. Med Tor Arne er vi nå 62 medlemmer i Romeriksavdelingen av SKK.
 
Obligatorisk utrustning på Høstblot...

Ingen kommentarer: