lørdag 13. oktober 2012

Framgang med lite trening

Innholdsrik fredag: Hektisk jobbdag, langtur i skauen, Lionel Richiekonsert, klassefest...
 
I går løp jeg Olavrunden II i Fenstadmarka 10 minutter raskere enn sist (2.oktober), og da skrev jeg på bloggen om "årsbeste form i Olavrunden II". Det er en passe tøff terrengrunde på drøyt 14 km utelukkende sti og 309 høydemeter. "To-timersrunden" gikk nå unna på 1:45:43. Splittidene var 60:07/45:34 mot 64:53/50:45 forrige gang.

309 høydemeter på 14 kilometer gir 1800 høydemeter på 50 miles, altså litt mindre kupert i Olavrunden II enn i VUC som jeg skal løpe 3.november. På den annen side er det 100% sti i hjemmeløypa, mens VUC har 25-30% innslag av veiløping. Løper jeg i samme fart i VUC smyger jeg 10-timer'n, men det blir vel heller 14?? Løpsformen holder egentlig bare til 3-4 timer i øyeblikket.
 
Hvorfor gikk det så mye raskere nå? Hovedårsaken er vel at jeg har trent mindre enn på mange år de siste ukene. Dermed er overskuddet OK når jeg først kommer meg ut. Det er veldig flott å få  slike svar fra kroppen i perioder man ikke får trent nok - og resultatet av få treningsdager er jo gjerne at effekten av de få dagene blir relativt sett bedre. En annen ting er at løping er bedre løpetrening enn sykling, så to år med mest sykling gjør at selv lite løping nå er mye mer enn jeg har løpt de to foregående årene - dermed altså framgang på løpinga likevel. Når man har langt skadeavbrekk kan det være greit å vite at man senere kan glede seg over progresjon man kanskje ellers ikke ville opplevd. Formen for de som har trent en god del år har lett for å lande på ei hylle der den støver ned uten store opp- eller nedturer.

Etter 7-timersturen sist lørdag ble det fem dager uten trening før gårsdagens løpetur, men bryter jeg det ned har jeg jo løpt 9 timer på 7 dager - det er kanskje ikke håpløst likevel...(?). Nå håper jeg på noen fine langturer annenhver dag - og snart skal jeg på en ny test i VUC-løypa sammen med min gode venn Geir Frykholm.... det er over tre år siden vi løp sammen, det blir stas å få en tur med han igjen.

 
En av kveldene jeg ikke trente sist uke, hadde jeg skiftet til treningstøy for å ta en løpetur med hodelykt i Auliterrenget (Tandbergåsen).... men lykta ville ikke lenger samarbeide, og det ble ingen løpetur siden jeg ikke ville løpe på vei. Dagen etter bestilte jeg ny lykt fra fjellsport.no - og allerede i dag var den i postkassa. Jeg har vært fornøyd med min LedLenser H7, men nå ble det storebroren H14 - med enda sterkere lys, og likevel til en hyggelig pris. Jeg supplerte også med en billiglykt "Petzl Tikkina" for å ha en reservelykt i sekken på løpeturer i mørket. Det er ganske dumt å miste lyset langt innpå skauen!

Gårsdagen var innholdsrik siden jeg rett etter treningsturen reiste til Oslo sammen med madammen, der vi overvar Lionel Richie konserten i Oslo Spektrum. Flott show, herlig sanger og masse folk. Og på hjemvei ble jeg satt av på Borgen (Ullensaker) der klasse 7B hadde fest - og selv med alt for sen ankomst ble det noen hyggelige timer hjemme hos Reidar før junior kom og kjørte meg hjem.

Ingen kommentarer: