søndag 30. august 2009

Slutt på planlagt galskap !

Ultra- og konkurranseåret hittil:
Jeg har løpt 10 ultraløp i år (13 konkurransedager) og i tillegg fått med meg 8 treningsturer på 50km eller mer. Det betyr en ultratur mer enn 2.hver uke i snitt. Der er jo absolutt mer enn nok, men verre er det at jeg de siste 2 månedene har én ultratur (10 totalt) hver uke i snitt! Galskap?

Tja, om ikke galskap, så i alle fall veldig ufornuftig dersom målsettinga er å yte opp mot mitt beste i konkurranser. Jeg var i god form før Århus 24-timers i januar, men deretter var jeg langvarig forkjølet. Kom i brukbar form til TEC 100 miles i mars, men slet lenge med hofteleddsbøyerne etter det. Nok en gang i OK form til treningsturen Oslo-Fagernes i mai (190 km 2 dager) – men da pådro jeg med langdistansekne som jeg løp med hele dag 2 og ikke ble kvitt før i slutten av juli.

Etter Fagernesturen har det meste blitt tull… halvskadet – forsiktig og lite kvalitet på trening mellom hver ultra – dårlige resultater. Det toppet seg med brutt løp på Eidsvoll forrige helg og avbrutt ultratur fra Rena i dag. Avslutning på de fleste ultraløpene har vist at kondisjonen er OK, men jeg har ikke tålt fart overhodet….

Fra årets lengste ultrastund, da Erik og jeg løp fra Fagernes til Oslo. Jeg pådro meg langdistansekne som jeg slet med de neste 2 månedene, men turen var fantastisk.

Hvorfor det ble slik er høyst bevisst: Jeg fikk en forskrudd idé i vinter om å løpe alle de norske ultraløpene, jeg tenkte da på de 9 løpene i terminlista. Senere har det kommet til 3 nye løp, og jeg skulle jo ha med de også. Når jeg på toppen av dette blir med på en del ultrastunt som er enda lenger enn konkurransene – ja; da ber jeg om trøbbel !

Målsettinga sprakk på det 8. norske ultraløpet i år, da jeg ikke fullførte 50 km+ på Eidsvoll forrige helg. Først veldig skuffende, men deretter lettelse over at jeg endelig kunne frigjøre meg fra en tåpelig målsetting, og igjen trene med best mulig resultat som målsetting. At jeg fullførte tullperioden med å prøve meg på den planlagte prøveløpinga av UltraBirken i dag, viser bare at jeg trengte en uke på å våkne skikkelig !!

Resten av året og litt om neste år:
Nå kutter jeg kraftig ned på ultraaktiviteten resten av året, men treninga vil bli fokusert mot best mulig resultat i lange ultraløp (for eksempel 100 miles og 24-timers). Jeg vet hva som skal til av trening, jeg må nå også komme i gang med styrketrening, og jeg vil igjen legge inn en del lett intervalltrening og/eller korte konkurranser. Grunnen til det siste er at jeg gjennom disse korte kvalitetsøktene får bra føling med hvordan formen er, og om jeg er for sliten.

I første omgang konsentrerer jeg meg om å komme i best mulig form til UltraBirken om tre uker. De to siste ukene før løpet har jeg ferie, og vil få god tid til både å trene bra og hvile godt (første uka på Høvringen, der jeg kan trene i relevant terreng). Etter UltraBirken blir det variert trening med en del korte konkurranser før det blir grunntrening/mengdetrening fra begynnelsen av november.

Det neste store målet som er plottet inn er TEC 100 miles 10.april, men jeg er på jakt etter en skikkelig ultrautfordring i desember eller januar (det kan bli et nytt forsøk i Århus??) Før 60-årsdagen med NYCM blir det en del spesifikk maratontrening, men 2-3 ultraløp blir det nok også neste sommer.

TEC 100 miles 2010 er plottet inn. Gunnar og jeg er påmeldt, det er også Ellen og Marit - så vi blir minst 4 deltagere fra Romerike Ultraløperklubb.

Ingen kommentarer: