søndag 16. august 2009

Familemesterskap i orientering


I går arrangerte vi familiemesterskap (Engen-mesterskap) i orientering for 33.gang. Det startet i 1977 og har vært arrangert hvert år siden. Noen ganger har vi lagt det inn i andre konkurranser, andre ganger har vi hatt egen løypelegger og "lukket" arrangement. I år var Runar Thorstensen fra Bøler løypelegger - og i regnvær fullførte 10 familiemedlemmer gårsdagens mesterskap.

Opp gjennom årene har diskusjonen om handicap gått høyt... tidligere var vi alle aktive o-løpere, og vi hadde mange konkurranser å bygge på når de viktige handicapminuttene skulle fastsettes. I Familiemesterskapet er det tiden inklusive handicap som teller !! Etter hvert har noen sluttet med konkurranser og delvis også med trening, unge uerfarne løpere kommer til, og fastsettelsen av handicap er som avansert Bingo å regne. Ofte klaffer det fint, andre ganger - som i år - bommer vi kraftig.

Nevø Hans-Kristian har sluntret med trening og vekt en hel del år, men med rykte om at han hadde skjerpa seg satte jeg (som var årets arrangør) noe jeg trodde var tøft handicap for gutten som i junioralder var en habil konkurranse-o-løper.
Men... gutten hadde mer enn skjerpa seg, han var faktisk i riktig så flott form, og med en figur vi ikke hadde sett på evigheter. Dermed endte det med et fortjent og suverent familemesterskap på Hanser'n, som vant forrige gang i 1993.

Lillebroren min som fylte 50 år tidligere i år er den klart mest rutinerte o-løperen av oss - og holdt såvidt unna for Hanser'n med 7 sekunder i løpstid. Sjøl hadde jeg gitt meg selv 2 min handicap i forhold til Knut, men likevel var jeg knallfornøyd med å løpe uten bom og bare være 3.15 etter ringreven.

For datter Tone og barnebarna mine Maja og Martin ble det nok litt for vanskelig, men de svake tidene skyldes først og fremst at de gikk på hver sin megabom som utgjorde over halve løpstiden deres ! Tone var også på en ekstrarunde på to poster underveis sammen med Martin og var sammen med han resten av veien til mål. Tappert kom de seg alle gjennom løypa, så blaute som det er mulig å bli, og like blide.

Her er hele resultatlista:


Nevø Sverre hadde med kjæresten Inger Kristine som også er mesterskapshistoriens første duskedame. Dermed er en ny tradisjon innført i Familiemesterskapet. Neste år løper hun kanskje selv, hvem blir duskedame da (svoger Jens?)
På bildet ser vi vår Kautokeinske duskedame i det Knut legger ut fra start - overvåket av løypeleggerkone Anne som noen timer senere skulle feire 40-årsdagen sin i nærheten av 5.posten.

Ingen kommentarer: