søndag 16. november 2008

OK gjennomkjøring i Jessheim Vintermaraton

Bilder: Bjørn Hytjanstorp

Jeg hadde planlagt en hurtig langtur sammen med Geir Frykholm i dag, med sluttid ca 3.45 på Jessheim Vintermaraton. Geir måtte melde forfall, og selv om jeg hadde mye trening i kroppen (og 2 ultraløp siste måneden) korrigerte jeg målsettinga til sub 3.30.

Værforholdene var egentlig gode med tørre veier og 3-4 varmegrader. Men... en sjenerende vind ødela litt. I partiet mellom 7 og 11 km på hver av de to halvmaraton-rundene fikk vi kraftig vind midt i fleisen, enkelte kast gjorde at vi nesten stoppet opp. Under slike forhold taper man mer på motvind enn det man tjener på medvind.


Per-Einar og meg etter ca 2 km...

Jeg hadde en hyggelig åpningsfemmer sammen med Per-Einar Roth som også løper for Ull/Kisa IL - farten var ca. 4.45/km - og vi lå på ca 40.plass i feltet. Han løp litt fra meg, og på et eller annet tidspunkt var han ute av løypa slik at han ved runding var et drøyt minutt bak meg.

Jeg løp veldig kontrollert hele tiden - og tok igjen en og annen løper med ujevne mellomrom - uten at noen tok igjen meg. Rundet halvmaraton på 1.41.30 (4.48/km snittfart). Kjente meg sliten ved runding og var litt skeptisk, men samtidig som jeg passerte damevinner Wenche Dørum kviknet jeg til igjen.

Andrerunden ble dermed en kopi av den første; jeg løp alene og tok igjen en og annen løper. Helt på slutten ble jeg passert av ultrakollega Tor Arne fra Gjøvik, den eneste som passerte meg i dag (jeg løp forbi han ved 2 km). Ble noe sliten i motvinden på 2.runden og fikk også litt krampeføling i høyre legg da det gjensto 10 km. Justerte ned farten litt - og kom meg greit i mål på 3.28.00 etter en andrerunde som gikk 5 min saktere enn den første.

Jeg var tross alt fornøyd med gjennomføringa og 3.plass i klassen (24 av 85 totalt) - på en tid som holder til 14.plass på 2008-lista i klasse M55-59. De to som slo meg i dag ligger på 4. og 6.plass med 3.09 og 3.12 og fikk 3.11 og 3.17 i dag.

Nyheten jeg la ut på kondis.no i dag:
http://www.kondis.no/Romerike/index.php?aid=78748&k=romerike%2Fromerike&mid=
Her blir jeg intervjuet av Romerikes Blad like etter målgang

Det ble noen småfeil i artikkelen, men det kan jeg leve med. Det står at jeg er den eneste som har deltatt på helmaraton alle årene, men det riktige skal være at jeg er den eneste som løp det første året (1984) som fortsatt løper helmaraton i dag. Jeg har "bare" 15 starter på de 26 årene. Tiden min er en time for god, skulle gjerne løpt på 2.28.

Ingen kommentarer: