søndag 5. august 2012

Trygg sykkelrute langs riksvei 177

Hva er en trygg sykkelrute med mindre man kan sykle på en sykkelvei eller på en bilfri veg? Egentlig ingen, men man erfarer etter hvert hva som tilsynelatende er tryggest.

Vegbredde har liten betydning med mindre det er så bred veg at biler lett kan møtes samtidig som de passerer syklisten. Sykling litt ut i vegen (ca 50 cm) er tryggere enn å klistre seg til den hvite stripa - da oppfordrer man ikke bilistene til å kjøre forbi når det er møtende trafikk - tvert i mot, og jeg opplever alrdi å bli tutet på for å ligge litt ut i vegen på den måten. Det er ikke sikkert det fungerer likedan på veger med svært stor trafikk...(?)

Sykling i tettbebygde strøk er det aller verste, med mange kryss der uoppmerksomme bilister svinger ut fra sidevegene eller hus langs vegen. Sykkelveier ekstisterer knapt nok, kun gang-/sykkelveger der du deler plass med to- og firbente, der du til stadighet må krysse vegen for å fortsette gangveien på andre siden, eller blande deg med trafikken der gangveien slutter, der det er gjennomgående elendig asfalt, og ikke minst der du kommer veldig tett på innkjøringene med de uoppmeksomme bilistene.

Her på landet har jeg heldigvis mange muligheter til å velge oversiktlige og tross alt trygge veger å sykle på... Riksveg 177 mellom Vormsund og Frilset (Minnesund) er en slik veg, det er også Riksveg 175 mellom Årnes og Kongsvinger. Dermed blir det en del fram/tilbakesykling på disse vegene så lenge turene er under 100 km.

RIKSVEG 177 ENDER OPP I EN STENGT PÅKJØRSEL TIL E6 VED FRILSET, MEN DET GJØR IKKE NOE. DER ER JO LIKEVEL HER JEG SNUR OG SYKLER HJEM IGJEN. NÅ ER DET EN TUR PÅ 52 KM, MEN ETTER FLYTTING TIL VORMSUND ØKER LENGDEN TIL 66 KILOMETER, DVS 2,5 I STEDET FOR 2 TIMER MED TERRENGSYKKELEN. PÅ KARTET OVENFOR ER A FRILSET, B FENSTAD OG C VORMSUND.

Nå som jeg er på gang med løpinga igjen blir det sjelden over to timer på sykkelen. Da er turen jeg syklet i dag en av favorittene; tur/retur Frilset (Minnesund) 52 kilometer. Ikke så spennende, men jeg føler meg lite truet av trafikken der. Det verste er at det er veldig vindutsatt - men det blåser heldigvis nord/sør for det meste, så jeg slipper den vanskelige sidevinden.

3 kommentarer:

Unknown sa...

Så bra at du har funnet en relativ trygg vei å sykle på :) Det er vel heller mer sjelden nå etterhvert. Jeg føler også at bilistene er litt "hissige" av og til. Derfor liker jeg også å sykle på sånne "trygge" veier så lenge det er mulig :)

(og vind, det er noe herk!...)

Gammel'n sa...

Hei på deg...
Jeg opplever ikke så ofte hissige bilister, egentlig aldri. Derimot opplever jeg uvørne bilister - som kansje ikke har god nok vurderingsevne i trafikken. De kjører gjerne sakte, tør ikke krysse midtlinja og subber 30-40 cm unna deg. Det er grunnen til at jeg ligger litt ut fra hvitstripa, da må disse overforsiktige bilistene vente til er klart i mot - for de kommer ikke forbi meg uten å krysse midtstripa :-)

Jeg er ikke så flink til å kommentere bloggen din, men følger med. Synes du har valgt en fin variasjon i treninga di - og hold på det. Selv om du satser mest på løping er det lurt å trene regelmessig alternativt.

Unknown sa...

Hei igjen, og takk for positiv tilbakemelding ang. min trening :)

Ja, jeg prøver å variere litt også. Liker jo godt å sykle, men siden vind er noe jeg IKKE liker å sykle i, så blir det dessverre nokså sjelden. Siden det nesten konstant blåser her på Jæren ;)
Men trener jo styrketrening også da :)