torsdag 17. mai 2012

Opptur på nasjonaldagen

Gratulerer med dagen, Norge!

I løpet av tre uker fra midten av april løp jeg mer regelmessig enn på nesten to år... og skrapte sammen 130 kilometer med joggesko på bena ( i tillegg til 450 km på sykkel). Tre av disse løpeturene var på mer enn 3 timer, noe jeg på ingen måte var klar for ennå, men det hadde altså sin årsak i ting jeg planla i fjor og som jeg SKULLE ha med meg.

Jeg trenger ikke hjelp for å forstå at det ikke var veldig smart med de lange turene på et så spinkelt grunnlag, og før lyske og bekken er smertefrie.

Den siste langturen, 6.mai fra Haga, forårsaket så mye smerte etterpå at løping var helt utelukket i forrige uke - så det ble en ren "sykkeluke" (250 kilometer). De første dagene denne uka tok jeg treningsfri med anfall av  "Hese-Fredrik". Jeg ble brått veldig hes, men det utviklet seg ikke til en ny forkjølelse (tror jeg da). Og i dag, på kvelden nasjonaldagen, gjorde jeg et forsiktig framstøt på mølla etter en snau time på sykkelrulla.

Helt smertefri
På tur med bikkja tidligere i dag kjente jeg null niks irritasjon fra lyske og bekken, så hvorfor ikke jogge litt på mølla? Det ble 15 minutter jogg helt uten smerter eller irritasjon av noe slag, jeg ga meg med det - det var en karamell jeg ville suge på - i alle fall til i morgen og en ny litt lenger joggetur. Løpinga fram til 6.mai viste at jeg langt fra er klar for normal løpetrening, men det virker ikke like håpløst som i fjor.... så jeg skynder meg langsomt og håper det beste. Det blir definitivt ingen nye 3-timersturer med det første.

Justert og realistisk målsetting
Merkelig hvor fornøyd det går an å være etter bare 15 minutter jogg - og hvor lite det etterhvert koster å lese om alle de fine løpskonkurransene jeg ikke får vært med på. Det er viktig å justere målsettingene i takt med skader og helse ellers - og alder. Med endret og realistisk (og lavere) målsetting er det lettere å være fornøyd i hverdagen med noe man i utgangspuktet ville vært megafrustrert over. Selv om målsettingene er nedjustert og realistiske er det lov å drømme; jeg drømmer om snart å løpetrene optimalt og konkurrere i enda mange år!

Ingen kommentarer: