onsdag 11. februar 2009

Over 2 år i motbakke !

Før jul i 2006 kjøpte jeg en solid tredemølle som ble plassert i treningsrommet i kjeller'n. Allerede fra de første turene var jeg skuffet over hvor tungt det var å løpe i samme fart som jeg holdt på utetreninga. Jeg ga uttrykk for dette til mange, men alle hadde den motsatte erfaringen med mølleløping, at det gikk lettere !

På et dårlig bildet nedenfor ser vi mølla med vater på løpebanen... en snekker hadde ledd seg like skakk som mølla var.
Jeg svetta verre en verst, det fikk takhøyden (mangelen på) skylda for. Pulsen var for høy og løpsfølelsen langt fra god. Dermed ble mølla noe jeg benyttet bare når det var ekstra kaldt uke - som denne uka - eller når jeg "måtte" se noe på TV. Det var stort sett snakk om rolig og kortvarig restitusjonstrening og enkelte intervalløkter. Langturer fristet ikke i det hele tatt, har nesten aldri løpt lenger turer enn 1 time på mølla.

Mølleløping var rett og slett drit kjedelig. Jeg sjekket to ganger hastigheten for å se om fartsmåleren lurte meg, men nei da - ingen trøst å få der heller.

Så ringte Sten
Kjære gode venn Sten fra Grua på Hadeland, som denne uka investerte i tredemølle av samme slag sleit også med farten, men brukte bare to dager på det jeg ikke fant ut på to år, at mølla var feiljustert, og for han var det snakk om ca 5%. Så ringte han Gammel'n tidligere i dag for å be meg sjekke om kanskje det var noe lignende her.

Jeg fant fram vater, men trengte ikke det for å se motbakken. På 1,2 meter var det 6 cm høydeforskjell - nøyaktig 5% ! Noen gamle filleryer gjorde nytten for å bygge opp mølla i bakkant - og litt senere hadde jeg en super 10-kilometers treningstur på mølla (samtidig som Drillos knuste tyskerne...radiosending). Yess... dette var jo som å løpe ute.

Jeg testet litt forskjellig fart, og fant ut at forskjellen utgjør ca 1 km/time eller ca 30 sek/km - en mildt sagt betydelig forskjell. Er det rart jeg har mislikt å trene på mølla? Men... hvorfor har jeg ikke oppdaget det? Jeg testet som nevnt hastigheten, men hadde aldri mistanke til elevasjonen. Slik mølla står i et ganske lite lite treningsrom ser jeg mest mølla forfra. Likevel - det var så veldig tydelig når jeg så etter!

Jaja. Nå blir det flere og lengre mølleøkter, i alle fall vinterstid. Takk Sten !

1 kommentar:

Bjørn Hytjanstorp sa...

Mølla, skal aldri være i vater Olav, men 5% stigning er kanskje litt vel mye for en pingle som deg ;-)