søndag 17. oktober 2010

Sykkelhøst...

Denne uka har det nok en gang blitt sykkeltrening i stedet for det jeg helst vil gjøre; LØPE !

Hittil i år har jeg bokført 3.070 kilometer på sykkelsetet (1.339 km løping og 850 km ski)... ikke noe som vil imponere en syklist, men ganske mye for en gammel løper. I hele 2009 landet jeg på 3.687 km løp, 1.004 km sykkel og 357 km ski. I 2008 var tallene 4.463 løp, 658 sykkel og 551 ski. En ganske annerledes treningsmix altså.

Men... jeg får jo trent, og trening på sykkel og ski gjør at jeg i alle fall beholder kondisjonen og slik sett kan komme fortere tilbake til OK løpeform når jeg får orden på hæl og mage og eventuelle andre plager. Denne uka ble det åtte korte sykkeløkter på tilsammen 207 kilometer. Tre av øktene var intervall på trimsykkelen i kjeller'n, og bare én av turene var utendørs. Ei økt med styrketrening og ei med skistrikk (!) kom på toppen...

Hjelpeløs hvis uhellet er ute...
Utendørsturen denne uka gikk i flott høstvær lørdag, men med bare 7 grader var det ganske kaldt... Som så mange av de andre sykkelturene på racer'n syklet jeg i Ålandsrunden, dvs en 13 kilometer lang runde der jeg aldri er mer enn 3 kilometer hjemmefra. Lørdag ble det fire runder.

Hvorfor denne runden?
Det er lokale turgåere som har sett gamlingen suse rundt runde etter runde uten å begripe hvorfor ikke turen varieres mer. Forklaringen er egentlig like enkel som dum; Jeg vet ikke hvordan jeg bytter dekk eller slange dersom jeg punkterer, ikke har jeg verktøy eller reserveutstyr heller. Dermed holder jeg meg for det meste i nærområdet så det ikke blir så langt å gå hjem om jeg havarerer.

Ingen uhell på 15.000 kilometer
Om jeg har havarert ofte på sykkel'n?
NEI. Kan ikke huske at jeg noengang har punktert. Jeg sykler ikke så mye, men treningsdatabasen 1995 og fram til i dag forteller tross alt om 15.429 kilometer på sykkel. Tydeligvis 15.000 forsiktige kilometre.

Ingen kommentarer: