mandag 29. april 2013

2,5 time terrengjogg i Elglortåsen

Hvis det var opp til meg, ville jeg byttet navn på Tesiåsen ved Vormsund til Elglortåsen. I vinter så jeg at terrenget var fullstendig perforert av elgtråkk, og nå når snøen er borte er det like mye elglort som barnåler i skauen. Jeg har løpt masssse i skauen i 35 år... men aldri sett så store mengder elglort andre steder.



Smal fin sti... det var en del slike i åsen, som absolutt var å foretrekke framfor lysløypa der det er veldig vått ennå - og nokså herpet av hestetråkk i de ganske mange myrhøla.

Sjekke-alle-stier-i-Tesiåsen-joggetur
Nåja, det var bare en digresjon, jeg tråkker heller i elglort enn hestemøkk, kuruker og sauemøkk - og det var ikke til å unngå på mandagens sjekke-alle-stier-i-Tesiåsen-joggetur. Når treningsturen blir et prosjekt som det å kartlegge alle stier går tiden fort, og selv om farten i ville terrenget er lav er det finfin trening. Å sjekke alle stier innebærer også en del løping der det ikke er sti... men kansje en sti. I lille Tesiåsen er det veldig aktiv skogsdrift og masse sår i terrenget etter hogstmaskiner. Jeg fulgte noen av dem i tilfelle de endte opp i stier, men det ble mest kaving i gjørme og kjempedype sår i terrenget.

Planen var å løpe minimum 3, helst 4 timer, men masse kneløft i vått terreng sugde krefter ut av en gammel skrott, så jeg ga meg etter 2,5 time - da hadde jeg kartlagt det som var av stier og litt til.

Underveis på turen møtte jeg en grunneier som jobbet med vedhogst i utkanten av terrenget. Vi utvekslet hogstfaglige bemerkninger (kremt) - og interessant nok beklaget han at det var så gjørmete der hvor stien gikk inn i skogen. Han skulle gruse opp og sette i stand, så det ble finere for turgåerne!! .... ingen sure miner over at jeg lånte skauen hans til treninga mi altså.

Det var mye hogst og stygge kjøresår i de østre delene av åsen...
 
Stien ble borte.... men det er morsomt å løpe i ville terrenget.

Dette er hva jeg fant av stier + litt til. Jeg har krysset over det som er stygge kjørespor etter hogstmaskiner eller ender opp i "ikkenoe". Det som er igjen er nok til å få OK variasjon på treningsturer opp til 2 timer.

Kald 48 km's Eidsvollrunde på sykkel
På tisdagens sykkeltur merket jeg at leggene hadde slitt mye dagen før.... jeg fikk stadig vekk krampelugging i legga - utan at jeg gadd stå av sykkelen for å tøye ut av den grunn. Egentlig var jeg mest glad over at jeg klarte å holde meg på sykkelen - siden det blåste friskt, og vindene kom litt herfra og derfra. På Eidsvollrunden min (Vormsund-Eidsvoll-Vormsund på begge sider av Vorma) var det ikke bare vind. Det regnet, det kom en del hagl og torden, det var 6-7 kalde varmegrader og det regnet enda mer. Verst var det for føttene, jeg hadde ikke tatt på overtrekk utenpå sykkelskoa, det var dumt - veldig kaldt og veldig dumt.

Likevel var det en fin sykkeløkt med terrengsykkelen på asfaltveier.... og 48 kilometer registrert i treningsdagboka etter drøye to timer på setet.

Ingen kommentarer: