søndag 14. april 2013

Fortsatt vinter og vintertrening


Sen vår i år!
Det er ikke bare noe jeg innbiller meg, det er og blir en sen vår i år!!! Det var minst like mye snø i Fenstadmarka i fjor, men det var tidligere på året. Bildene ovenfor taler sitt tydelige språk; I fjor fant jeg de siste snørestene i en bakke 5.april. I dag fant jeg de første bare flekkene i en solskråning to uker senere på året.

Sa ikke Fleksnes noe om at "når snøen fortsatt ligger 17.mai blir det sen vår" ... kanskje det blir situasjonen i 2013?

Dagens løpetur gikk i 3 varmegrader, og da snakker vi om vintertrening både med hensyn til temperatur og type trening, dvs "LSD". Det er garantert bra trening å løpe slik i snøen, men man får definitivt ingen god løpsfølelse - det er stedvis nesten som å løpe i løs strandsand, bare kaldere! For en som løper så sakte som jeg gjør for tiden - er det dobbelt ille. I dag valgte jeg derfor å avslutte med 3 kilometer vegløping for å se om farten ble bedre... og det bedret seg med drøye 3 min/km til 5ognoe i stedet for 8ognoe. Puhhh... altså er det forholdene som gir så hysterisk lav fart.

På første del av runden fulgte jeg ei løype som var pakket - men ikke sporsatt med scooter, det ga rimelig bra løpsforhold. Det kunne jo vært en god ide både vinter og vår og laget noen slike tråkk, mange foretrekker jo å gå/løpe også på vinterføre.
 
 
Denne svartovnen var forlatt langt til skogs...
 
Det er ikke lett å løpe når du synker 10 cm ned i kram snø... Nesten som å løpe på stranda, men kaldere.
 
Joda, jeg fant to bare flekker - dette var den suverent største på en veldig solutsatt vestvendt haug.
 
...men 100 meter lenger fram så det slik ut, og videre nordover var det "håpløst" - jeg snudde etter 500 meter "æljing" i dyp snø. Her var det helt snøfritt 5.april i fjor!!
 
På kryss og tvers i Fenstadmarka på jakt etter vår
 
Etter hvile kommer opptur og fornyet treningsmotivasjon.
Etter mange uker med mye trening har det vært en daff uke med timeslange treningsøkter og bare en av dem med sko på bena. Belønningen fikk jeg ved at det gikk lettere enn på lenge i dag - så det å periodisere treninga litt er ikke oppskrytt. Etter hvile kommer opptur og fornyet treningsmotivasjon.

I løpet av uka som kommer skal jeg omsider få handlet Hoka-skoene jeg har planlagt et halvår. Da våger jeg meg kanskje på litt vegløping innimellom - mens jeg venter på at stiene i skogen skal bli snøfrie, forhåpentligvis før 17.mai og i alle fall før start på Vestfold Ultra Challenge 26.mai (i Botnemarka er det minst like mye snø som i Fenstad).

Maja i UKM's fylkesfinale for Hedmark

Kl 22:00 !! i går kveld var vi på Skotterud for å se på barnebarnet Maja (19) i Ungdomemns Kulturmønstring fylkesfinale for Hedmark. Vi benyttet anledningen til litt (for mye) Harryhandel i Charlottenberg først - inklusiv kontroll på grensen som vi slapp billig unna, bare litt "small talk". Maja var med sin novelle andre innslag i en forestilling som varte til godt over midnatt. Hun var flink - og det var jaggu mange av de andre ungdommene også. Nå blir det spennende å se om Maja for 3.år på rad går videre til landsfinalen i UKM, i kategorien "Litteratur". På hjemvei ble vi stoppet i politikontroll - og denne gangen måtte jeg også åpne bakluka på jakt etter vognkortet. Det var det lastet inn så mye godsaker at jeg fikk ikke lirket opp plata som dekker oppbevaringsrommet... jeg slapp å laste ut - purken stolte på meg.

Ingen kommentarer: