søndag 29. april 2012

7 mil på varierende underlag

Utsikt mot Øysjøen mellom Floen og Flolangen.

Endelig fint vårvær igjen. April har vært usedvanlig kald, men i helgen har det vær sol og mer enn 10 varmegrader. Denslags har vi ikke vært bortskjemt med de siste ukene.

Jeg plukket fram terrengsykkelen og valgte meg ut en rute som var delvis ukjent for meg. På asfaltveier via Vormsund og Haga til Kjernsmo var kjente veger, men tverrforbindelsen på skogsbilveier mellom Kjennsmotjennet og Floen/Brauterseter hadde jeg aldri syklet eller løpt - og privatbiler slipper ikke til gjennom de 5-6 (!!) bommene langs vegen. Ruta fra Flolangen via Dragsjøhytta og Årnes var derimot kjent vare.

Kjernsmo gård - som i eldre dager var eid av Oslos rikeste mann Thorvald Meyer - brant ned for noen år siden. Dagens eiere, som driver selskapslokaler i bygningen valgt å bygge opp hele huset på nytt - nesten helt identisk med originalen. Parken foran gamlehuset fikk vi låne til samlingplass da vi arrangerte KM orientering i Hagaterrenget for snart 20 år siden.

27 km/t fram til Kjernsmo/Foss var grei fart på terrengsykkel, men jeg regnet med at jeg skulle slite med å 24 km/t på skogsbilvegene - og gjett om? Jeg sleit med 12 km/t mange steder! Det var småkupert hele veien og en hel del løs grus/stein - og et par kilometer var det lagt 40-60mm pukk i hele veiens bredde. Jeg feiget ut med å leie sykkel'n -men etter et par minutter humpet jeg avgårde og satset på at det ikke ble punktering. Hadde jeg hatt løstenner hadde de vært historie no - og armene ble mørbanka av ristinga. Først etterpå husket jeg å koble inn dempinga på forgaffelen.

Er det noe som heter pukkveg?

Men, det var en idyllisk tur, og det var også de 10 kilometerne på grusvegen mellom Floen og utkanten av Årnes. Vegen her er åpen for trafikk, jeg møtte bare to biler - og det er lett å forstå. Det var store groper hele veien - ofte i hele veiens bredde, og så dype at jeg ikke ville kjørt der med egen bil. Jeg syklet slalom mellom gropene og unngikk de fleste.

Innunder Høgåsen på skogsbilvegen etter Kjernsmo traff jeg forresten på storfugl - som sto i vegkanten og spiste grus - og som ikke fluktet før jeg var 3-4 meter unna. Det tyder ikke på mye trafikk.

Hele turen var 69,9 kilometer og tok 3:10...

Det siste bildet fra sykkelturen er fra Kalven - et lite vann vest for Floen.

Ingen kommentarer: