lørdag 3. desember 2011

60 kilometer oppvarming før en OK løpetur... nå er jeg klar for julebord.

Det blir en travel helg med julebord i kveld og dobbel bursdag i morgen... så "uka's utfordring" blir det ikke tid til. Dermed satset jeg i stedet på mer intensitet på det jeg rekker av trening.

UTVIDET STYRKEPROGRAM
I går debuterte jeg med et nytt og utvidet styrkeprogram, der naprapatens 10 fitnessøvelser utgjør første halvdel, og 2 serier med 6 generelle styrkeøvelser utgjør andre halvdel. Før del 1, mellom del 1 og 2 og etter del 2 syklet jeg 15-20 minutter, slik at det hele ble 1:40 ganske hard trening. Det er fascinerende å se hvor rask framgang jeg har på de enkelte øvelsene - og progresjonen inspirerer veldig.

POSITIV MOTBAKKELØPING
Dagen før hadde jeg litt tid til overs mellom jobb og MR-undersøkelse av ryggen. Da ble det tid til første uteløping på en evighet, drøye 7 km tur/retur Lysaker - Øvrevoll. Det var 3,5 kilometer motbakke og drøyt 100 høydemeter til Øvrevoll (ca 5.45/km) ... og ærlig talt: Det gikk da veldig lett!! Overhodet ikke sliten i bena, men middels andpusten. Tilbaketuren tok akkurat like lang tid... dvs at jeg kontrollerte farten begge veier.

Lysaker Torg - Øvrevoll, 3,6 km og 6 min med bil og 47 min for fotgjengere - iflg. Google Maps. Jeg trenge noen sekunder over 20 i motbakkene... altså litt raskere enn gang i alle fall.

Det viktigste med denne fredagsturen var at jeg fikk en bekreftelse på at kombinasjonen sykling/styrketrening holder mål - og at veien tilbake til løpinga ikke skal bli spesielt lang når bekkensmertene er borte. Jeg fikk litt vondere etter denne turen enn etter halvtimesturene på mølla, men ikke kritisk vondt - og et drøyt døgn senere var smertene borte.

FIN LØPETUR ETTER 60 KM RULLE
I dag løp jeg mølle-halvtimen igjen i treningsrommet - nesten helt smertefritt! Oppvarminga var 60 kilometer på sykkelrulle med tyngre gir enn jeg vanligvis bruke på langturer. Kombinasjonen av dette og gårsdagens styrketrening medførte tunge ben i starten... men lettere og lettere etterhvert, og raskere og raskere. Jeg droppet altså dagens Vinterkarusell (2,4 km motbakke på Løvenstad) og har da i realitetet én eneste mulighet igjen - Vinterkarusellen på Jessheim i romjula - dersom ikke 2011 skal bli året uten en eneste konkurranse.

KLAR FOR JULEBORD
oooops... somlet med badstu/øl og denne oppdateringa her. Kona minner meg på at vi blir henta om 20 minutter... vi skal på julebord til gode venner på Vormsund. Skål og god helg!

Ingen kommentarer: