søndag 4. april 2010

Endelig vår...

Det har vært en lang og kald vinter, og inntil nå har det knapt vært vår i lufta. Så omsider; på slutten av påsken titta sola fram og vi fikk et tosifret antall varmegrader og håp om sommer i det fjerne.

Neste helgs 161 kilometer i Täby er hovedfokus nå, og på hver treningstur tester jeg ut ulike sko og sålekombinasjoner for å finne en optimal løsning for hælen. Etter løping 12 dager på rad har jeg nå passelig bra kontroll på skovalg... og det beste ser ut til å være løping uten den nye hælputa jeg fikk på NIMI.

På tur med Ole Henrik (og pappa Bjørn) på Råholt... han nesten tannløs og jeg nesten hårløs

I går hadde jeg en hyggelig og svært rolig løpetur på Råholt, en snau time med Bjørn og en syklende Ole Henrik. Det var bart på veiene, men ellers svært så vinterlige omgivelser. De neste timene brukte jeg sammen med webutvikler Hytjanstorp med tanke på nye hjemmesider for "UltraNorge" og Romerike Ultraløperklubb. Jeg gleder meg veldig til de nye sidene er på plass om noen uker.

I dag (søndag) gikk turen til Stein Frode og hytta i Odal'n, i årets flotteste vårvær med sol og ca 10 varmegrader. Planen var en tur på ca 2 timer i rolig fart (kanskje fartsøkning andre halvdel), og slik ble det også. Åpningsfarten var rolig i ca 6 min/km og ganske snart stabiliserte vi oss på 5.40/km i den småkuperte løypa - noe asfalt men mest grusveier. Turen var på 21 kilometer.

Her er Stein Frode ved vendepunktet halvveis...

...og her er'n ved Slåstad etter ca 15 kilometers løping...

Merket lite til hælen de første 45 minuttene, men deretter ble det tiltagende vondere en halvtimes tid før det stabiliserte seg på et levelig smertenivå. Etter vending halvveis økte vi farten en hel del - først til 5.15-5.20/km og på slutten ned mot 5.00 og nest siste km på 4.50. Ingen superfart, men jeg har ikke løpt så langt siden 30.desember, og Stein har heller ingen 2-timers løpeturer i vinter.

Løpinga gikk lett, hælen var som sagt litt vond - og alt i alt er jeg nøktern optimist med tanke på å fullføre TEC 100 miles til helgen. Deretter gjør jeg det som trengs for å bli bra av hælskaden, trykkbølgebehandling og/eller operasjon.

Ingen kommentarer: