onsdag 14. april 2010

Time til operasjonsvurdering er bestilt

Hver vår gleder jeg meg til første løpetur langs Ellingssjøen, der det alltid er tidlig snøsmelting. Så fint var det i dag... isen på vannet røper at det ikke er helt sommer ennå.

29.april har jeg time hos Odd Arne Daljord ved NIMI (håndballandslagets tidligere lege)... for en operasjonsvurdering av hælplagene mine som jeg slitt med siden august. Parallelt med dette har jeg nå vært smertefri etter hjemkomst fra TEC... og dagens løpetur i terrenget foregikk i vanlige sko uten spesielle innlegg og uten å kjenne noe som helst til hælsporen!!!

Jaha...??
Jeg har løpt bort skadeplager på tidligere ultraløp, senest en leggplage (plaget meg et helt år) i Rallarvegsløpet 2006 og langdistansekne (plaget meg i 3 måneder) i St Olav Ultra i fjor. Nå har jeg hatt vondt i hælen hver dag siden tidlig i august i fjor... inntil jeg kom hjem fra 70 km i Täby sist søndag.

Jeg våger ikke å tro på at et mirakel har skjedd, og opprettholder selvsagt timen til operasjonsvurdering. Jeg kommer til å løpe gradvis lengre turer, og noen dager før 29.april legger jeg inn en lengre tur for å teste hælen skikkelig dersom jeg ikke innen den tid har fått tilbake plagene.

Bare 20 km pr uke
Enten jeg må opereres, behandles alternativt, eller allerede er klar for opptrening - så har jeg en stor jobb å gjøre. Det hjelper ikke at jeg har trent 20% mer enn på samme tid enn i for når bare 21 km pr uke er løping. Før neste ultraløp skal jeg ha en lengre periode med 100km+ ukentlig løpstrening, og også en del litt fartspreget trening.

Vår ved Ellingsjøen
En svært hyggelig opptur var dagens tur i Fenstadterrenget. Bare en uke etter at det var helt umulig å løpe i terrenget er den åpne solfylte vestvendte lia ved Ellingsjøen stort sett snøfri - og yndlingsstien min er klar for trening til tross for en del vinterlig tynningshogst i området.
På løpeturen møtte jeg en tidligere løpsvenn og konkurrent, Bjørn, som var ute på luftetur med sønnen og hunden. Han er ikke lenger løpbar på grunn av kranglete rygg, noe som minner meg på hvor heldig jeg er som fortsatt kan gjøre det jeg liker best... en ynkelig hælspore er en bagatell i denne sammenhengen.

Flere bilder på Facebook

Tynningshogt har gitt bedre utsikt og en åpen fin skog. Trengs bare litt opprydding langs stien (tar meg kanskje en ryddeøkt til helgen).

Noen steder var det en del snø selv i vesthellingene.

Mye vann i småbekkene...

Ingen kommentarer: