onsdag 24. juni 2009

Hva nå?

Mye problemer
Året 2009 har ikke gått helt som planlagt for ultraløper Olav. Var i fin form til Århus 24-timers, men måtte der gi meg etter 15 timer. Var deretter lenge forkjølet, og pådro meg så en strekk i hamstrings. I TEC 100 miles fikk jeg problem med hofteleddbøyerne (plaget meg i mange uker) og måtte gi meg etter 140 km.

Var på bra gang igjen etter Eggemoen 6-timers, men våknet opp med langdistansekne før dag 2 av turen Oslo-Fagernes - som likevel ble fullført. Forsiktig trening gjorde at jeg ble klar til Kick.Master 50 km i Drammen og senere Malm Ultraintervall, før jeg altså nå igjen sliter med langdistansekne.

LANGDISTANSEKNE:
http://www.pasienthandboka.no/default.asp?mode=document&documentid=2719

Prosjekt: Fullføre alle norske ultraløp 2009
Jada, det er mange lange løp - men det er også snakk om svært sakte fart. Målet i år har vært å fullføre alle de norske ultraløpene, ikke nødvendigvis prestere så veldig bra. De tre første av de norske løpene er unnagjort, og om to dager er det klart for "mitt eget" Kristins Runde - 81 km over blant annet Nordmarkas fem 700-meterstopper.

Hva nå?
Det har altså blitt mye treningsavbrekk og mange ulike plager så langt i år. Siste 6-ukersperiode har jeg bare løpt 336 km (+272 km på sykkel), hvorav halvparten er på de to ultraløpene i perioden samt turen sist lørdag. Bare 174 løpekilometer på de øvrige 39 dagene i perioden...
Det var dobbelt så mye løping i forrige 6-ukersperiode, men også da mindre enn planlagt.

Dette har en sammensatt årsak, men noe av det jeg åpenbart bør ta tak i er styrketrening, enda roligere åpning i ultraløp og ikke minst en korrigering av arbeidsstilling. Jeg sitter ved PC'n mer enn 10 timer hver dag - ofte i mange timer uten å flytte meg fra stolen. Jeg tror dette medfører dårlig blodgjennomstrømming i bena og gjør meg mer disponert for skader... Dessuten jobber jeg for mye (Xerox+Kondis) og hviler for lite!


Mulig å fullføre Kristins Runde?
Etter lørdagens tur hvor jeg for alvor fikk problemer med det jeg tror er langdistansekne, var det helt klart at jeg måtte gi opp årets "fullføre-alle-løpene" prosjekt. Men...nå 5 dager senere har jeg bestemt meg for å gjøre et forsøk på å fullføre Kristins Runde med å gå størstedelen av løypa - i håp om at jeg deretter rekker å bli klar til de neste ultraløpene. Også plagene etter ribbensbruddet ble forverret med lørdagens tur, og jeg er langt fra smertefri ennå.

En halv gang saktere enn planlagt
Forventningen var å løpe på 9 timer i år.... nå tror jeg det kan bli 13 eller mer. Kommer til å gå veldig mye i starten - så får jeg heller vurdere jogging senere i løpet, om mulig. Jeg har overhodet ikke trent de siste 5 dagene utover 2 timer gressklipping i dag. I morgen blir det mange timer på sykkel for å merke til Kristins Runde. Har ikke kjent smerter i kneet de siste dagene, men jeg har heller ikke testet det. Går'e så går'e !

KRISTINS RUNDE:
http://www.kondis.no/Romerike/index.php?aid=68905&k

Ingen kommentarer: