onsdag 24. juni 2009

Avbrutt "Skijeger'n på sommerføre " 5+2 timer

I vinter var jeg på en fin 8-timers skitur med Reidun (søster) der vi besøkte alle de 15 postene i "Skijeger'n" , Østmarka OK's ski-turorientering.

Lange kronglete omveier
Sist helg skulle jeg prøve meg på samme turen sommerstid, sammen med Gunnar. Vi skulle hente inn årets turposter. På grunn av ribbensbruddet ble turen utsatt er par ganger, men lørdag morgen var vi i gang på det jeg hadde antydet skulle bli en drøyt 8-timerstur til fots. Der hvor vi på ski kunne skli over vannene måtte vi nå ta lange og til dels kronglete omveier.

Hvordan jeg kunne tro at vi skulle klare dette på den stipulerte tiden vet jeg ikke. Jeg hadde en nokså lik runde etter alle Skijegerpostene i 2005 (min første skikkelige ultratur), men ved grundigere sjekk var nok turen 15 kilometer lenger nå - og totalt på ca 70 km. Det var mye rufsete terreng - og inklusive stopp for å ta ned postene og pauser ellers - var snittfarten 9.30/km !!! fram til jeg for alvor fikk problemer med langdistansekne. Dette betød av vi kanskje ville brukt 11 timer på hele turen.

Langdistansekne
For noen uker siden fikk jeg smerter i høyre benet som antagelig var langdistansekne. Med forsiktig trening i to uker ble dette borte, og jeg har løpt to ultraløp etterpå. Men... nå fikk jeg føling med de samme smertene allerede etter 1,5 time på kronglete stier. Jeg valgte å tro at det skulle gå greit å fullføre likevel, og selv om det gradvis ble vondere ga jeg ikke opp før etter nesten 5 timer.

Turen var fin,
og Gunnar "Trailrunner" er også en skogsvant fyr. I sol, men ikke alt for varmt vær, og uten andre turgåere å se de første timene - gikk turen fra Østby ved Lørenskog kirke, og innover i Rælingsmarka i området rundt Ramstadslottet naturreservat. Fra Ramstadsjøen løp vi ned Badstudalen til Geitsjøen og via Losby på vestsiden av vassdraget med Mønevann, Geirsjøen, Røyrivann, Nordre Krokvann, Tappenbergvann og Midtre Krokvann (Ørnåstjern).

Mange idylliske steder, mange kronglete stier, litt skikkelig offroad og også en god del skogsbilvei. På samme tid som smertene i benet forverret seg tikket også noen tanker i hodet om at turen var lenger enn hva jeg ville rekke før kveldens StHans-fest....

Ga opp etter 4.5 timer
Det hele løste seg selv; På svært kronglete stier langs Nordre Krokvann og Tappenbergvann ble benet så vondt at jeg hadde store problemer med å bevege meg i terrenget. Vi fikk med oss dagens 8.post ved Midtre Krokvann, og deretter var det å tusle de drøye 2 timene tilbake til Østby. Jeg prøvde å jogge litt på veien, men det var nytteløst.

Jeg var skuffet og litt flau over å måtte avbryte turen, men jeg var først og fremst bekymret for om dette skulle ødelegge for "årets ultrastunt", dvs planen om å fullføre alle de norske ultraløpene i 2009. Det var jeg rimelig sikker på at det ville gjøre, siden de neste ultraløpene bare var 1, 3 og 5 uker unna.

Men altså, nok en fin tur med Gunnar - vi får prøve å klare alle-postene-på-en-dag til neste sesong i stedet. Helst på en tid av året med lite snø og trygg is på vannene.

Ingen kommentarer: