torsdag 4. september 2008

Langtur med Gunnar Trailrunner

I dag løp jeg en ganske rask langtur med Gunnar "Tailrunner" Fæhn - en tur i terrenget mellom Jessheim og Nordkisa, med start og mål fra hagen til Gunnar på Algarheim.

Gunnar har en fast terrengrunde på ca 2 timer som jeg har løpt en gang tidligere også, men denne gangen gikk det raskere (1.54). Det er minimalt med brede stier og skogsbilveier, men desto mer villmark, smale stier, og denne gangen masse masse vann.

Det som er litt facinerende med å løpe med Gunnar i slikt rufsete terreng er å se forvandlingen fra en ganske sakteløpende maratonløper på asfalt til en gaselle så fort vi kommer i terrenget.

Finnskogleden
Gunnar har jo vært med på mange eventyrløp, senest i år både 100 miles i USA og 6-dagersløp i Gobi.
Men, han har også gjennomført noe jeg planla for ca 10 år siden - lenge før jeg visste hva ultraløp var. For meg ble det med planen, men Gunnar fullførte for en to uker siden Finnskogleden fra Osensjøen til Morokulien - 240 kilometer i utfordrende terreng på fire dagsetapper.

I dag fikk jeg se bilder fra turen - ikke minst lange partier med tildels "håpløst" underlag (myrlendt og gjengrodd og veldig kupert) - og så jo at utfordringen er tøffere enn det jeg hadde trodd. Flotte stier i furuskog er det bare på den siste halve dagsetappen. Om jeg ble skremt? Nei, tvert i mot - jeg ble bare enda mer bestemt på at denne turen skal jeg fullføre, denne høsten eller til neste vår.

På bildet ovenfor ser vi Gunnar etter at han var kommet fram til Morokulien. Takk for innblikket Gunnar - du motiverer meg !

Ingen kommentarer: