tirsdag 2. september 2008

RBIR-karusell på Råholt

Bildet er tatt av Kondis-president Marit Berg Bjerknes i forrige ukes RBIR-karusell på Sørumsand. I dag var det dobbelt så langt å løpe på Råholt.

Jo lenger jo bedre for meg, men selv dagens 9 kilometer lange løype er for kort til at jeg klarer å hevde meg . Men... det gikk litt bedre enn på torsdagens løp i Langtrampen, og i alle fall bedre enn på løpet på Sørumsand forrige uke.

Jeg har aldri løpt denne løypa i konkurranse, men kjenner jo trasèen godt fra mange treningsturer mens jeg bodde på Råholt 2001-2007. Ut fra fjorårets tider håpet jeg å komme under 40 minutter - men litt omlegging av starten og litt dårligere folhold ga ca et minutt tidspåslag. Dermed var jeg tålelig fornøyd med 41.20 og 39.plass i herrefeltet.

Var fortsatt litt tung etter lørdagens langtur, og var veldig forsiktig på åpningskilometeren som gikk i nesten sammenhengende motbakke. Telte 59 løpere foran meg på toppen av den første bakken, og treningskamerat Bjørn Hytjanstorp var den første jeg passerte. Det gikk helt OK selv om jeg følte meg litt dau, og på de neste 3 kilometerne passerte jeg 14-15 løpere til før farten var på nivå med løperne rundt meg - siste halvdel vant jeg bare et par plasser. Måtte slite en del i motbakkene mellom 7-8 km, men kom meg i mål uten å være alt for sliten.

Gamleklubben min, Løpsklubben 1814, var som vanlig en perfekt arrangør. Resultatet mitt var ikke like glimrende - men hva annet hadde jeg ventet? Jeg slo da Bjørn med et drøyt minutt (tunge fotballbein) og lillebror Knut med nesten 3 minutter. Likte ikke helt at Ragnar Solberg (en annen treningskamerat) slo meg med 36 sekunder, men jeg satser på revansj i Birkebeinerløpet hvor vi også legger inn en felles hyttetur.

Ellers dukker det opp tilbud om - og forslag til lange ultra-treningsturer. Det er ikke utenkelig at jeg til neste år mer eller mindre helt kutter ut korte konkurranser for i stedet å få vært med på flere "eventyr-turer"...(?)

Reportasjen min på kondis.no/romerike: http://www.kondis.no/Romerike/index.php?aid=76467&k=romerike%2Fromerike&mid=

Ingen kommentarer: