søndag 24. november 2013

På jakt etter "Romerike200"-løypa

Nordre del av terrenget der "Romerike200" skal løpes

Lørdagens 2-timers langtur løp jeg fra Sessvollmoen i 6 minusgrader, dit legger jeg også tre planlagte langturer neste uke. Det går i løping på kryss og tvers for å finne det beste løypevalget for "Romerike200".

Jeg løper med orienteringskart og markerer alle stier/kjerreveger som kan egne seg til trasé. Hele terrenget er ekstremt stirikt, så alternativene er mange - og jeg trenger et par turer til for å ha alle aktuelle stier markert. Deretter skal det hele settes sammen til en velfungerende og fin runde på nøyaktig 10 kilometer. Det er kjempefin trening å løpe slik; tiden går fort, man blir enda bedre kjent i terrenget og farten holdes nede på moderat langturfart.

I løpet av neste uke regner jeg med å ha løypa til "Romerike200" klar. En nøyaktig 10 km lang terrengløype som deltakere skal løpe 5, 10 eller 20 ganger i slutten av mai neste år. Det blir en lettløpt løype med kanskje 60-70 høydemeter pr runde.... mest sti, litt kjerreveg og ørlite grusveg. Dette er et herlig løpsterreng for den som liker skogsstier og ikke nødvendigvis ha masse høydemeter.


Videosnutten viser de siste 500 meterne av løypa slik jeg ønsker å avslutte runden.... (unntatt partiet ved hallen som blir annerledes).

Fire treningsinvitasjoner
Lørdag 7.desember har jeg invitert venner i Romerike Ultraløperklubb og andre interesserte til en første treningstur 1-2-3-4-5 runder i R200-løypa. Også søndag 15.desember, lørdag 21.desember og tirsdag 31.desember har jeg invitert til tur - fra Sessvollmoen om det ikke er for mye snø, antagelig i Nes ellers.

Arctic 50 miles on Ice i Arvika
Langturene fra Sessvollmoen passer fint inn i treninga fram mot neste konkurranse som ser ut til å bli "Arctic 50 miles on Ice i Arvika" 25.januar - som min venn Remy arrangerer. Der blir det 0 høydemeter dersom isen på Glafsfjorden er sterk nok og vi får løpt den planlagte runden på isen. Også neste konkurranse, Thy Trail Marathon i Danmark 22.februar er lite kupert... slik at treninga på lettløpte Sessvollmoen er høyst relevant for det som venter meg på nyåret.

Vinteren nærmer seg, men det er fortsatt snøfritt her på Vormsund og ellers på Romerike. Rim på trærne ga likevel vinterstemning sett fra leiligheten i dag morges.

Ingen kommentarer: