mandag 18. november 2013

Withdrawn during race

8 km ut i løpet har jeg tatt igjen en gruppe løpere som henger seg på.... (foto: Bjørn Hytjanstorp).
 
DNF er alltid en nedtur - jeg var én av 25 som opplevde det på Jessheim Vintermaraton, en av de 15% av løperne som ikke kom til mål.  Det vil si: I resultatlista til ToppTid sto det ikke "DNF" eller "Did not finish" - det sto "Withdrawn during race", og det høres ikke like ille ut, eller?

Bak dette megetsigende uttrykket skuler det seg mange grunner til at det ikke kom en tid bak navnet. Noen er/blir skadet, noen er forkjølet eller sliter med annen sykdom, noen er rett og slett for dårlig trent, noen har litt svak psyke eller lav smerteterskel og noen gidder bare ikke mer. Det fine med DNF eller WDR er at det skjuler både gode og dårlige unnskyldninger - og ingen ser den egentlige årsaken til at vi har noen bokstaver i stedet for en tid bak resultatet vårt.

Jeg kastet jakka og jogget videre ut på andre runden.... de to minuttene jeg tapte løp jeg inn på de neste 5 kilometerne... så farten var jevn 5:28/km (foto: Marianne Røhme).

Hvorfor jeg fikk "Withdrawn during race"?
Jeg merket midtveis på andre runden - i de slakke motbakkene ved 15-16 km - at jeg nok ikke var restituert etter den kraftige forkjølelsen jeg slet med inntil forrige helg. Det kjentes ikke bra ut i brystet selv om farten var lav og bena tross alt OK. Farten var helt jevn, 5:28/km på den halvmaratonen jeg løp - men jeg ville uansett fått slite med stive ben etter hvert med så dårlig grunnlag jeg har akkurat nå. Altså var forkjølelsen "årsaken" og "unnskyldningen", mens manglende lyst til å slite var en medvirkende grunn til at jeg sto av (men det sier jeg ikke til noen).

Da var årets siste konkurranse i boks...
Nå må jeg jobbe en hel del med både fysikken og en del skavanker slik at jeg kanskje får en brukbar ultraløpsesong neste år. På kort sikt er smertene i venstre vrist det mest akutte, høyre hæl må kanskje trykkbølgebehandles, jeg er blitt for feit og jeg må komme i gang med styrketrening igjen. Denne uken var det en litt yngre venn som proklamerte at han ga seg med løpinga.... og selvsagt streifer den tanken meg også med jevne mellomrom.

Neida, legger ikke inn årene...
Men nei... jeg er ikke klar til å legge inn årene - verken som løper eller idrettsleder. De to tingene henger nøye sammen.... den dagen jeg slutter å løpe er det også kort tid før idrettsengasjementet dør ut - da vil andre hobbyer overta. Jeg håper det er mange år til det skjer.

Løpslista for 2014 begynner å ta form:
22.02. Thy Trail Marathon DK 42km
26.04. Hoka Highland Fling UK 85 km
31.05. Romerike200 N 50 km
14.06. UltraBirken N 61 km
23.08. Ultravasan S 90 km
27.09. Molsruten DK 81 km

Alle løpene går i terreng/fjell... og i tillegg til løpene ovenfor som jeg er påmeldt til blir det forhåpenentligvis 10-15 konkurranser til. De helt lange ultraløpene tror jeg ikke jeg våger meg på i 2014, men jeg utelukker ikke forsøk i 2015 hvis jeg blir helt skadefri.

Ingen kommentarer: