onsdag 27. november 2013

Løypa til "Romerike200" er klar (50+100+200km)


 
Se kartet som pdf i større utgave: HER

Sist helg skrev jeg om "jakten på Romerike200-løypa"
http://krampegammeln.blogspot.no/2013/11/pa-jakt-etter-romerike200-lypa.html

Nå er løypa klar!
To nye runder i Sessvollmoen-terrenget mandag endte med det som kanskje skulle bli den endelige 10-kilometers-runden til Romerike200 som arrangeres 31.mai 2014. I dag skulle løypa kontrollmåles med GPS - ei klokke som vanligvis har 1% avvik fra Kondis' kontrollmålinger.

Første runden gikk i 5:50/km-fart i det lettløpte terrenget. Et titalls kneiker er det, men tross alt ei veldig lett terrengløype - nesten på nivå med Furumomila. Jeg fikk 10,17 km... men hadde et par små ekstrasvinger.

Andre runden gikk i 5:47/km-fart... og selv om jeg sleit litt i "Helgebakken" og "Bjørnkneika" var det aldri snakk om gangfart. Nå målte jeg 9,97 km... men da hadde jeg barbert svinger med løping i lyng og gress - veivalg som ikke oppleves som normalt. Den faktiske løpsdistansen er nok veldig nær 10,0 km, og uansett nøyaktig nok til at siste finpuss kan skje når løypa skal merkes i mai neste år.

Varmebølge
Jeg reiste hjemmefra i +1C.... men plutselig var det +10C. Litt merkelig å løpe i skogen i nesten sommertemperatur og med is på alle putter og frost ellers i bakken.

Typisk Sessvollmoenterreng

Helgebakken og  Bjørnkneika?
Tanken er å sette navn på flere partier underveis i runden. Det blir nok en del militære navn, men også navn dedikert løpervenner som Helge Reinholt og Bjørn Hytjanstorp. Helge "ønsker" seg noen skikkelige melkesyrebakker underveis... og får da den hardeste kneika oppkalt etter seg - som nok ikke lever helt opp til Treungenkarens forventninger. Med Bjørn er det motsatt, han synes gjerne at alle bakker er en uting, og vil helst ha ei paddeflat løype. Da passet det bra å navnsette en annen kneik til ære for Bjørn... et sted der løypa like gjerne kunne gått helt flatt uten å ta med den nevnte bakken.

Fornøyd med løypa
Det som er av kupering mener jeg bare skaper et minimum av variasjon. Underlaget er over alt lettløpt slik at man kan løpe med "alle typer sko" - men også her varierer det mellom brede og smale stier, noe lyngunderlag og noen militærveier (leirgropveier) i tillegg til ca 400 meter på grusvei. Jeg er i det hele tatt godt fornøyd med løypa - og det er morsomt med ei terrengløype som er så lett at selv gamle meg løper greit under 6 min/km på en 20 kilometers treningstur.


Jeg gleder meg til å vise fram løypa. Jeg har invitert RU'ere og Facebookvenner til å løpe 1-2-3-4-5 runder med meg 7.desember.

Joda, det er masse flybevegelser over oss i løypa...

Ingen kommentarer: