søndag 10. november 2013

Farvel forkjølelse - med gode venner på langtur i Fet-terreng.

Øystein, Magne, Jard, Anne Britt, Leila, Per-Einar, Tom, Marit,Leif, Laila, Monica, Odd Vidar og (foran) Ingunn Merete med hunden.
 
Forkjølelsen hadde ikke helt sluppet taket, vrikkefoten var fortsatt vond, ryggen hadde slått seg vrang dagen før. Av flere sammenfallende årsaker hadde jeg ikke trent på 20 dager, jeg var også sikker på at jeg ikke fikk løpt i dag - men siden jeg hadde invitert til langtur i Fet-terreng måtte jeg i alle fall reise ned for å ta bilde av de som skulle løpe. Jeg hadde avtalt med Marit at hun fikk ta ansvar for veivalgene, siden jeg i beste fall fikk hengt med en liten stund.

Så ble det likevel en flott 3-timers treningstur med 13 herlige løpevenner.

Denne gangen hadde ni løpere fra klubben og fem andre respondert på Facebookinvitasjonen jeg la ut for en tid tilbake. En uhøytidelig avtaleform der egentlig bare arrangøren binder seg opp. At kjente løpevenner dukker opp er jo ikke så overraskende, men her kom også Odd Vidar som jeg trente mye sammen med for 10-15 år siden og Laila (som jeg tidligere bare har truffet i nevø Sverres bryllup i forfjor). Det er fantastisk fint å mikse løpere fra ulike miljøer på denne måten.

Vi hadde noen småstopp for å samle troppene... men alt i alt var vi i bevegelse 2:42 i følge GPS-klokka mi.

Vi er midt i november, men med sol og 3-4 varmegrader var det en fin høstdag og glimrende løpsforhold selv om det selvsagt var vått mange steder i terrenget. Etter de første 5 minuttene hadde jeg åndenød... etter 10 minutter var det enda verre, men heldigvis ble kjerreveg byttet ut med stiløping og lavere fart - og etter en stund på sti i veldig moderat fart var alt bra med gammeln igjen. Vrikkefoten plaget meg ikke - forkjølelsen var nok borte, bare tørrhosten var tilbake, og ryggen oppførte seg normalt. Jeg var derimot ikke trygg på at jeg ville holde hele første 2-timersrunden.

Magne i sørenden av Breidsjøen... terrenget besto av småkupert åpen furuskog og mange idylliske vann.

I flott terreng, pludrende med gode venner og behagelig fart gikk tiden fort. På slutten av runden fikk jeg "flertall" for et ønske om å løpe rundt Abbortjern og over Vanakleiva... dermed ble hele turen 3 timer inkl 15-20 min stopp, og ingen la ut på en runde nummer to. Wow så fornøyd - og overrasket - jeg var over at kroppen hadde fungert OK. Wow så gøy det hadde vært å løpe med så mange venner.

19 terrengkilometer og 283 høydemeter

Det kommer til å bli mange flere treningsinvitasjoner framover! ...men først noen flere bilder fra dagens tur:

Lang rekke på smal sti... halve turen gikk på smale morsomme stier - ikke like tørt alle steder, men helt fint løpbart.

Idyllisk ved Breidsjøen.
 
Noen hundre meter i myra kom kanskje som en overraskelse på noen.... det beste er bare å gasse på, så synken man ikke så dypt...

Per-Einar ved Abbortjern.

Gammeln sjøl på Vanakleiva... et flott utsiktspunkt like ved Fet's høyeste punkt.

Vi hadde mistet to løpere som ikke var forberedt på det siste løypekrumspringet... men vi var fortsatt 12 løpere over Vanakleiva.

Til venstre!! Ikke alle så ut til å stole på meg... etter er par litt sære passasjer noe tidligere.

Ingen kommentarer: