onsdag 23. oktober 2013

Når man ikke kan løpe....

I dag var spinning det beste alternativet....
 
Løping innebærer alltid en større eller mindre risiko for å pådra seg skader. Det kan være belastningsskader, betennelser, skader etter fall, gnagsår, vrikking av vrist og ankler og mye annet. Slik er det bare - og de fleste av oss må være forberedt på at dette vil skje fra tid til annen. Det interessante er da hvordan man takler det. Det er ikke nødvendigvis så farlig å bli skadet - det farlige er å tenke og reagere som om dette er bare negativt.

Selvsagt er det dumt å måtte kutte ut løpinga for en kortere eller lenger periode, men dette kan altså gi en kjærkommen anledning til litt nødvendig hvile, det kan være påskuddet til igjen å komme i gang med styrketrening og det kan også være at alternativ trening rett og slett er sunt for en periode - både fysisk og mentalt. Forutsetningen er imidlertid at man aksepterer faktum som uansett ikke er reversibelt, og tenker proaktivt. Hvordan kan jeg snu denne elendigheta (les; at jeg ikke får løpt) til noe som kan gi positiv effekt på litt lenger sikt, eller i det minste gjøre at konsekvensen blir minst mulig negativ for løpeformen.

Vær proaktiv
Det er ingen facitsvar, dette er ulikt for alle. Det som er likt er muligheten til å tenke positivt, til å være proaktiv og gjøre valg som passer en selv og som får det beste ut av situasjonen man har havnet i. Og hvem har ikke blitt overrasket over hvor lite form man mistet under en skadeperiode? Det er jo ikke bare det vi gjør på kort sikt som betyr noe, det er aller mest den grunnformen vi har bygget opp over lang tid som er avgjørende for hvor raskt vi kommer tilbake - og på samme måte som toppform er ferskvare er grunnform heldigvis noe mye mer varig.

Dette er lett å si for en gammel skrott som har vært skadet noen ganger gjennom 35 år med trening og konkurranser, men dersom bare en eneste av dere som leser dette kan få noe positivt ut av disse betraktningene er jeg godt fornøyd. 

Hvorfor skriver jeg dette nå?
På lørdagens femtimers løpetur i Romeriksåsen vrikket jeg venstre foten ganske lett, og dette forverret seg kraftig etter mandagens tretimers løpetur - jeg hadde undervurdert "skaden". Dermed var det så vidt jeg kunne trå ned på foten dagen derpå - og konsekvensen blir nok en uke helt uten løpetrening. At fire av disse dagene sammenfaller med en Barcelonatur der jeg ikke skulle ha med løpeskoa likevel, er bare flaks - og gjør det lett å tenke positivt denne gangen. Men, jeg vet også at den naturlige periodiseringa som oppstår i de korte avbrekkene bare er positivt - og det er nesten alltid mulig å trene alternativt.

Dermed blir det spinningsykling fram til Barcelona-avreise, og hadde det vært vinter og skiføre kunne jeg også staket på ski. Jeg ville heller løpt - men det valget finnes ikke - så da velger jeg det nest beste og er fornøyd med det. Ha en fortsatt fin høst med løping eller alternativ trening.

Alternativ trening i dag; 10 x 4:00/1:00 spinningintervall.
Bonus: Champions League på TV.

2 kommentarer:

Jannicke sa...

Huffda, Olav.

Jeg sier som Bjørnson:
"Løft ditt hode du raske gutt.
Om et håp eller to ble brutt, blinker et nytt i ditt øye, straks det får glans av det høye"

Gammel'n sa...

Kloke ord fra herr Bjørnson!

I kveld skal jeg teste vrikkefoten. Dersom et "håp blir brutt" får jeg løfte blikket og peile meg inn på neste mulighet...