søndag 16. mai 2010

100 km på sykkelsetet

Gammel'n på landeveien mellom Disenå og Seterstøa. Kanskje ikke den mest ekstreme naturopplevelsen det er mulig å oppleve her i Norge. Ja, nå har jeg barbert meg og er klar for feiring av nasjonaldagen i morgen.

Etter løpeturen på nesten 4 timer i går hadde jeg tenkt at dagens 100 km på sykkel skulle bl en "ned-i-kjellern-opplevelse". Det ble det ikke på noen som helst måte. Konklusjonen må være at jeg ikke tok i nok!

Jeg har ikke mer enn 7-8 turer totalt på racersykkelen jeg kjøpte i fjor høst, og jeg er så definivt på opplæringsstadiet ennå. Jeg sliter ennå med balansen når bilene suser for nær innpå eller jeg må ta en hånd vekk fra styret. Jeg tukler med gearet når jeg må skifte på den fremre kransen... med et par kjedeavhopp som konsekvens, og jeg er redd når farten kommer opp i 35km+ i utforbakker. Dessuten skulle jeg gjerne hatt en enda lettere utveksling i bratte motbakker.

Snittfarten på dagens 80 kilometer i duskregnet med racer'n og etterfølgende 20 km på trimsykkelen hjemme var 23 km/t. Ikke akkurat noen imponerende fart, men dette var da også ment som kombinert restitusjonstrening og sykkeltilvenning. Det er overhengende fare for at det kan bli mye sykling senere denne sommeren inntil hælen er bra igjen (operasjon eller ikke).

Halvveis ventet gel og melkesjokolade. Gelen av nødvendighet, skokoladen av ren skjær lyst. Legg merke til GPS-klokka festet utenpå sykkelcomputeren.... den gir flere opplysninger på samme tid uten å trykke på brytere - og var viktigste underholdninga på turen. Neida, jeg spiste ikke opp HELE den svære sjokoladen!

Spennende tur?? Nei, det ville væl være å overdrive. Det var gråvær og duskregn og nesten ikke folk å se. Av vilt var det bare tusenvis av meitemark som krøp omkring i den våte veibanen å se - like mange var for lengst kjørt flate. Endeløse jorder, og litt industri - f.eks. produksjon av veksttorv, ferdigplen, potetgull, brygger og trematerialer. Å følge med på kjørt distanse, hastighet, stoppeklokke og høyde over havet på GPS'en var viktigste tidsfordriv i tillegg til å tråkke og tråkke og tråkke.

Turen gikk fra Fenstad til Årnes, og deretter østsideveien via Seterstøa, Disenå og Skarnes til Sander. Samme vei tilbake. Ganske beskjeden trafikk fra Årnes og nordover - så det er en fin sykkelrute. Totalt 80,21 km og 383 høydemeter. Tid 3.40.35 (1.51 til vending, 1.49 tilbake)

De siste 20 kilometerne i treningsrommet var sånn sett mer spennede, med Brann-LSK på TV'n.... (dommer'n som la til 5 minutter for ikkeno' ødela litt av humøret).

Før jeg legger ut på lengre sykkelturer bør jeg kanskje lære meg å bytte slange i tilfelle punktering. Før det må leg vel også kjøpe reserveslange og litt sykkelverktøy, og ei pumpe eller luftpatron.... Overtrekk til skoa og sykkelhansker står også på ønskelista, så det blir nok en tur til Råholt Sykkel og Sport med det første...

3 kommentarer:

Audun sa...

Nå fikk jeg lyst å kjøpe meg sykkel.

Følg min løpeblogg på:

akg6000.blogspot.com

Gammel'n sa...

Hei Audun

Tror ikke jeg kjenner deg, men veldig hyggelig hvis du finner inspirasjon på min og andre løperes blogger!

Sykkel er veldig bra som restitusjonstrening mellom løpeøktene... og også til mengdetrening hvis man er skadet slik jeg er nå.
Mange er redd for å utvikle for mye lårmuskulatur eller bli trege, men dete r ikke noe problem for oss mosjonister. Men... det er greit ikke å sykle hardt dagen før en konkurranse - du kjenner det jo i lårmuskiulaturen.

Ellers så jeg denne på bloggen din:
Prøvde stigningsløp for første gang i dag. Aner ikke om det var riktig utført.20 minutter løping. 6 løp a ca 100 meter med full gass, og 10 minutter nedjogging.

Svaret er nok at dette ikke var vanlige stigningsløp. Stigningsløp legger vi inn nesten helt til slutt på løpeturer (langturer eller andre turer i lav/moderat fart). 5-6 drag på 100 meter er OK, men du starter i trneingsfart og øker farten mer og mer utover 100-meteren slik at du løper helt max de siste 20-30 meterne. Jeg brukte gjerne en samlet avstand mellom 2 lysstolper og foretok markert fartsøkning etter halv stolpelengde, 1 og 1,5lengde. Vær obs på at du lett kan pådra deg strekk i maksfart... så vær litt forsiktig de første gangene til du har "kontroll" på hva du tåler.

Audun sa...

Nei, vi har ikke møttes tidligere.
Men fant bloggen din via en annen blogg. Inspirerende å følge med hva andre gjør. Særlig for meg som er fersk i løpegamet.

Ok. Ja jeg skjønner at jeg ikke har kjørt stigningsløpet helt rett.

Takk for tips!