onsdag 23. desember 2009

Oppsummering av trening og konkurranser 2009 + planer 2010


Først vil jeg ønske alle som titter innom her:
God Jul og Godt Nytt År 2010.

TRENING OG KONKURRANSER 2009:
2009 ble treningsmessig et år med mindre intensiv trening enn noen gang etter at jeg byttet ut røyken med løpinga i 1978. Mengden er derimot brukbar til tross for at jeg det meste av året har slitt med vondter av et eller annet slag. Med en uke igjen av året er jeg oppe i 3.600 km løping, 1.000 km på sykkel og 400 kilometer på ski. Dette er ca 15% mindre enn i fjor, og omtrent på samme mengde som 2006 og 2007.

De årene jeg var raskest (1982-1999) var løpsmengden ca 2.500 km i året og ski/sykkel ca 1.000 km hver. Den store forskjellene er derimot omfanget av intensiv trening; der jeg tidligere hadde ca 150 årlige økter med intervall/tempo/konkurranse kommer jeg i år så vidt over 30 ”kvalitetsøkter”. En annen betydelig forskjell de siste årene er de mange lange treningsturene på 3 timer+ og selvsagt alle ultrakonkurransene.

I år har jeg for første gang siden røykealderen mer enn 100 dager uten trening!
Det skyldes stadige plager av ulike slag. Jeg slet lenge med tørrhoste etter en forkjølelse i januar, deretter hadde jeg en lårstrekk, plager med hofteleddsbøyerne og deretter tre måneder med langdistansekne i en hektisk konkurranseperiode. Siden slutten av august har jeg hatt smerter i høyre hæl – som har medført mange hviledager og ikke minst dårlig kvalitet på treninga i flere måneder.

Bare 18 konkurranser på et år er soleklar bunnrekord… men 12 av disse er ultraløp. I tillegg til de 12 ultraløpene har jeg 18 ultralange treningsturer – og svært mange av disse 30 øktene var i perioden mai-juli da jeg sleit med langdistansekne !! Bare tull selvsagt, men jeg hadde en ”plan” om å løpe alle de nørske ultraløpene i 2009 – en ”plan” jeg ikke slapp tak i før jeg måtte bryte Eidsvoll 6-timers i slutten av august.

Jeg måtte gi meg etter 15 timer (127km) på 24-timers i Århus i januar – og etter 141 km (19 timer) på TEC100miles i mars. Formen var brukbar så tidlig på året. Senere har jeg på grunn av skadene bare hatt som mål å komme til mål i konkurransene – og resultatene har gjennomgående vært elendige. Mest fornøyd er jeg med Kick-Master 50 kilometer 30.juli (4 dager etter Rallarvegsløpet) der jeg uanstrengt jogget rundt på 4.55. Ikke fordi tiden var god, men det var kort tid etter Rallarvegsløpet – og jeg brukte minimalt med krefter.

Alt i alt et år med mange fine minner (tross alt) fra ultrakonkurranser og ultraturer ellers – men med unødig mye skadeproblematikk. Totalbelastningen med trening og jobb og andre gjøremål har nok vært for stor, og alle konkurransene i halvskadet tilstand er jo bare tøys… Lover ikke noe – men skal prøve å være mer fornuftig i 2010.

TERMINLISTE 2010
Det viktigste gjennom vinteren og våren er å bli helt skadefri med mye alternativ trening, og konkurransemessig er det først og fremst terrengløpene jeg har blinket meg ut. TEC 100 miles og Gax Trans Scania (246 km) blir de viktigste utfordringene første halvår, begge er løp der målsettingen kun er å fullføre og tiden er underordnet.
I andre halvår skal jeg prøve å trene meg tilbake i sub 3.15 form på maraton før NYCM på 60-årsdagen min, og deretter vil Bislett 24-timers være det store målet på slutten av sesongen.

o 20.02. Grenaderløpet (Hakadal-Lier) 90 km skirenn. Påmeldt.
o 20.03. Birkebeinerrennet (Rena-Lillehammer) 54 km skirenn. Påmeldt.
o 10.04. TEC 100 miles (Täby Extreme Challenge) 161 km. Påmeldt.
o 19.06. Kristins Runde (Oslo 50 miles Trail Run) 82 km. Påmeldt.
o 06.08. The GAX Trans Scania (Skåne) 246 km. Påmeldt.
o 18.09. UltraBirken (Rena-Lillehammer) 74 km. Påmeldt.
o 07.11. New York City Marathon 42 km. Påmeldt.
o 27.11. Bislett 24-timers.

I tillegg kommer det noen løp som ikke er avklart, blant annet i mai, juli og oktober. En del småkonkurranser blir det også innimellom de hardeste utfordringene.

3 kommentarer:

Espen sa...

Ser ut som du har fått spikret deg en spennende terminliste for 2010!

Ønsker deg God Jul & Godt Nyttår - og håper at 2010 blir preget av mye mindre "vondter" og skader enn 2009.. Det er vi ferdig med :)

LilleReisende sa...

Godt nytt år til deg også coach! Håper vi får noen turer sammen i året som kommer, og at den plagsomme hælen din kunne gi deg litt fred framover. Sees den 16.1. til 30 km. ;-)Stor klem fra datter L.

Gammel'n sa...

Joda L - ser fram til mange fine turer sammen. Håper du klarter å få trent litt også den tiden du er i Indonesia.

Hælen min er litt vondere enn vond i dag, selvforskylt etter siste natts 30-kilometertur i kulda.