fredag 28. juni 2013

Første treningsøkt som pensjonist

Pensjonisten på vei opp i utsiktstårnet på Mistberget....
 
I dag hadde jeg min siste ordinære arbeidsdag i Xerox, og heretter blir det pensjonisttilværelse på meg - hva nå det er for noe. Det blir sikkert litt småjobbing de neste årene, men ikke mer enn jeg gidder og ikke andre ting enn det jeg definerer som morsomt.

En drøy time etter arbeidsdagens slutt var jeg klar for første treningsøkt som pensjonist; en gjentagelse av mandagens "Mistberget opp/ned x2" men nå sammen med Kim André i stedet for Per-Einar. Jeg har sagt det mange ganger tidligere og gjentar det gjerne... det er fantastisk å ha noen å trene med, det gir en ny dimensjon til treningsturene. Spesielt artig er det med nye bekjentskaper, Kim møtte jeg første gang tidligere denne måneden på en langtur i Fenstadmarka.

Kim i et av de penere stipartiene...

3 timer, 18.12 km og 802 (817) høydemeter
Vi "løp" opp til utsiktstårnet på Mistberget fra sør og ned en annen løype mot øst - før vi snudde og tok samme vei tilbake. Vi løp lenger ned på østsiden enn jeg gjorde på mandag, dermed ble det nesten 3 timer løping (3:03:33 på klokka) og 802 høydemeter. Stiene er utfordrende, ikke bare bratte - men Kim var åpenbart mer vant med staver og bratte bakke enn meg. En sprek geit å være på tur med. I de bratte motbakkene betyr løping at vi går med staver.

Utsikt fra Rauknerten i retning Krafttjernet og Hurdalssjøen
 
Ikke bilde på veggen, men utsikt gjennom vinduet fra toppen av tårnet
 
Utsikt mot TV-og radiotårnet
 
Luftige saker... 802 høydemeter var i virkeligheten 817 når vi tar med tårnet.
 
Nesten nede igjen...
 
Vi skrev oss inn i besøksboka på toppen, men det er nødløsning på bakkenivå også. "Ti på Topp"-kassa minner meg på et oktoberprosjekt der jeg planlegger å gå opp på alle Romerikes "Ti på Topp" i løpet av et døgn (bil til mellomtransport).
 
En liten bom på et stikryss midtveis ga en kilometer ekstra.

Hornindal Rundt, forberedelser i rute
Nå er det bare 8 dager igjen til Hornindal Rundt, så siste langturen blir om to dager, antagelig sammen med Kim André da også. Jeg hadde en halvannen times løpetur med  staver i lettere terreng - men i øsende regnvær - på onsdagen, så dagens tur var den tredje med staver denne uka (og noensinne). Jeg har kjøpt nye sko, Salomon Speedcross 3 som jeg debuterte med i dag, et nummer større enn de gamle og med god plass til neoprenesokkene. Dette blir sko- og sokkevalget i Hornindal (gamleskoa fram til dropstasjon halvveis - deretter de nye). Jeg hadde også kjøpt to flaskeholdere til å ha på skulderstroppene på løpesekken... det slang for mye og var ukonfortabelt - der må jeg gjøre noe med festeanordningen dersom de skal være aktuelle.  Det tredje nye var staver av omtrent samme slag som jeg lånte av Per-Einar på mandag.

På alle måter er forberedelsene til Hornindal Rundt i rute. Der har jeg et "skjema" til 18-20 timer, dvs 50% saktere enn dagens snittfart. Hovedmålsettinga er å fullføre - makstiden er 30 timer. Det eneste jeg ikke liker er at det er meldt lett regn hele helgen, da blir det mye løping med regnponcho og det blir glatt underlag. Satser på at yr.no bommer på det langtidsvarselet.

1 kommentar:

swaultra sa...

Med den iveren og de treningsmulighetene blir du en "skummel" pensjonist :P