onsdag 12. juni 2013

60 timer til start i Marka24


Marka24 hjemmeside

Utfordringene står i kø denne forsommeren; VUC for tre uker siden, UltraBirken sist helg, og nå Marka24.

60 timer til start i Marka24
Om 60 timer står Gunnar og jeg på startstreken i Marka24 - en spennende konkurranse som omfatter både kondisjon, orienteringsevne og strategi. Bommer man på tidsestimatene kan man tape masse poeng på ugunstige veivalg på slutten. Det er over 1000 deltagere og hele 95 lag i Hardhausklassen der vi ganske sikkert er det eldste teamet!

Vi har valgt en ganske forsiktig strategi og rute, men likevel med besøk på 16 av de 24 postene - og de gir så mange poeng at det ville blitt 2.plass i Hardhausklassen i fjor. Estimert distanse er 123 kilometer. Ruta vår er slik at vi helt på slutten kan spare to timer uten å tape så veldig mange poeng. Tid til rådighet er 24 timer, og poengtrekk for å overskride dette er så stor at vi bare MÅ være i mål søndag kl 11:30. Jeg tror vel vi har planlagt over middels grundig - og for de deler av terrenget vi ikke er "lokalkjent" (20-60 km) har vi supplert med kartutsnitt fra ulike kilder for å finne de beste rutene å følge.

Marka24 kolliderte med vårt eget Kristins Runde de to første årene, men nå får Gunnar og jeg endelig testet oss på dette postplukk-ultraløpet i Nordmarka. Det kommer ikke til å gå fort, men vi kan holde det gående hele døgnet og veivalgene er jeg trygg på. Kjære kroppen; spill på lag!

Etter UltraBirken
UltraBirken gikk ikke fort i år heller, men det var framgang i forhold til fjoråret - og på lørdagens løp var jeg 40 minutter nærmere vinneren enn året før (46 sek raskere km.tid). Jeg har selvsagt laget en egen gamling-resultatliste som ser hyggeligere ut enn den offisielle totallista for herrer:
 
Göran Wahlberg 54 8:00:15
Lauri Mikkonen 58 8:09:58
Einar Lindvoll 56 8:12:51
Olav Engen 63 8:15:01
Knut Kronstad 60 8:42:08
Thor Sødal 58 8:45:37
Gunnar Fæhn 64 8:56:21

De tre første dagene etter UltraBirken ble det 45 minutter på spinningsykkelen, mens jeg i dag løp en time i nærterrenget her på Vormsund. Fire runder i en tørr fin terrengløype, der rundene gikk på 15:03, 14:30, 13:56 og 12:41 i såkalt flytfart. Det føltes mye bedre - og gikk raskere - enn på samme økt forrige uke. Altså er skrotten klar for Marka24. I morgen blir det litt sykling igjen - og fredag blir det bare pakking og latskap.

Det var tørt og fint i skogen i dag...

Bloggen rundet 100 000 visninger
Sist søndag rundet bloggen min 100 000 visninger, det var jo en morsom milepel. Senest på UltraBirken traff jeg på løpere jeg ikke har hilst på tidligere - og som fortalte at de leste bloggen, det er jo veldig hyggelig at andre kan finne inspirasjon i det jeg skriver. Før jeg ble blogger laget jeg mine private "referater" fra alle konkurransene jeg var med på - langt over 2 000 slike referater har jeg i permene mine. Når bloggen ble en realitet ble formen på referatene litt annerledes, men det er altså først og fremst min egen minnebok. En minnebok andre veldig gjerne må ta del i...

Ingen kommentarer: